Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / L'exposició 'Temps del Romànic. Art, vida i consciència' s'instal·la a la Seu

L'exposició 'Temps del Romànic. Art, vida i consciència' s'instal·la a la Seu

La mostra vol apropar el visitant a les imatges, sons i olors d'una època i un art que han marcat la història de Catalunya i especialment del Pirineu. Es podrà veure fins al 21 d'agost a la Sala de Sant Domènec

Inauguració a la Seu de l'exposició 'Temps del Romànic'
Inauguració a la Seu de l'exposició 'Temps del Romànic'
11/07/2016 19:50

Aquest dilluns s'ha inaugurat a la Sala de Sant Domènec, a la Seu d'Urgell, l'exposició Temps del Romànic. Art, vida i consciència, organitzada per l’Obra Social ”la Caixa” i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya en el marc del programa Romànic Obert. La mostra es podrà veure a la Seu d'Urgell, just al costat de l'única catedral romànica de Catalunya, fins al dia 21 d'agost.

L'acte inaugural ha estat presidit per l'alcalde de la Seu d'Urgell, Albert Batalla; el director territorial del Departament de Cultura de la Generalitat a Lleida, Josep Borrell; el director de l'Àrea de Negoci Berguedà-Pirineus de CaixaBank, Jordi Porta; i el conservador del Museu Episcopal de Vic i comissari de l'exposició, Marc Sureda.

Temps del Romànic. Art, vida i consciència porta l'espectador als segles XI, XII i XIII per tal que vegi, escolti, olori i, en definitiva, entengui com eren les persones darrera les pedres, els poderosos eclesiàstics i els senyors, mitjançant recursos audiovisuals i interactius. La mostra s’inspira en el conjunt del romànic català per apropar el visitant a la Catalunya d’aquella època, tot oferint una lectura polièdrica, fresca i actual d'aquell temps i d'aquell patrimoni, crucial en la història de Catalunya i d'Europa. Mitjançant recursos audiovisuals i interactius, la mostra permet copsar l’estètica d’una època, els avenços tècnics i la innovació del conjunt del Romànic: un element patrimonial únic, singular dins i fora del nostre país.

Redescobrint el Romànic

El Romànic, especialment present al Pirineu català, es considera el primer corrent artístic d’abast internacional. Segles abans, l’Imperi Romà havia conquerit territoris alhora que imposava una mateixa estètica i tècnica en ciutats a milers de quilòmetres. Entre els segles XI i XIII, en canvi, els territoris els lideren reis i comtes de llinatges i llengües diferents, però sobre el fonament comú del cristianisme es difonen una estètica i unes tècniques de nou comparables i, sobretot, un mateix missatge. En el cas de Catalunya, l’extraordinari patrimoni conservat ens permet descobrir un temps del romànic que se’ns revela més ric i complex del que tal vegada podríem imaginar.

Aquest és l'objectiu últim de l'exposició. Per fer-ho, la mostra se serveix de cinc conceptes i s’inspira en el conjunt del romànic català per apropar el visitant a aquesta època. Cada àmbit s’estructura al voltant d’un d’aquests conceptes, encetant una nova lectura polièdrica, artística i alhora cultural.

L'art romànic català comparteix característiques amb el que es va produir en altres indrets d'Europa, de França a Croàcia i d'Alemanya a Itàlia. Sovint aquestes similituds són el resultat de relacions entre artistes o promotors del romànic de diferents indrets del continent. Tot plegat va contribuir a la formació d’aquest art alhora europeu i únic.

El temps del romànic és també el temps de l’origen de la llengua i la cultura catalanes. Per això és un art considerat singular en l'imaginari de Catalunya: tant els qui hi viuen com els visitants d'arreu del món són convidats a descobrir-lo o redescobrir-lo en totes les seves dimensions. Per exemple, diferents artistes del segle XX van descobrir en el romànic català l'impuls per a noves creacions i això va contribuir al seu reconeixement internacional.

Mostrar formulari de contacte