Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Llum verda a una inversió de 4,3 milions d'euros per a la construcció del nou Arxiu Comarcal de la Cerdanya

Llum verda a una inversió de 4,3 milions d'euros per a la construcció del nou Arxiu Comarcal de la Cerdanya

L'edifici, que es construirà en un terreny cedit per l'Ajuntament de Puigcerdà, permetrà garantir la conservació i l'accés als fons documentals de la comarca. El finançament del nou equipament l'assumeix el Departament de Cultura

Terrenys on s'ubicarà el nou Arxiu Comarcal de la Cerdanya (Foto d'arxiu/Albert L. Cobo)
Terrenys on s'ubicarà el nou Arxiu Comarcal de la Cerdanya (Foto d'arxiu/Albert L. Cobo)
28/10/2025 19:40

El Govern i l'Ajuntament de Puigcerdà han formalitzat un conveni de col·laboració per a la construcció de la nova seu de l'Arxiu Comarcal de la Cerdanya. El projecte respon a la necessitat de dotar la comarca d'un equipament adequat per a la preservació, accés i difusió del seu patrimoni documental.

L'actuació preveu una inversió total de 4.295.711,50 euros, que es finançarà íntegrament a través d'una subvenció directa del Departament de Cultura mitjançant l'Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural. Per la seva banda, l’Ajuntament de Puigcerdà ha cedit un solar municipal de 1.413 metres quadrats, situat a l'avinguda dels Torreons, per a la construcció del nou edifici, i també assumirà el manteniment de la instal·lació un cop finalitzada.

L'edifici respondrà a les necessitats d’un arxiu "modern i innovador" que complirà amb els requisits tècnics adequats per al desenvolupament de les seves funcions. El projecte fixa un calendari d'execució entre els anys 2025 i 2029. 

Manca d'espai a l'actual arxiu

La nova seu permetrà solucionar la manca d'espai de l’actual arxiu, ubicat des de 1989 a l'antic convent de Sant Domènec. Així mateix, garantirà la conservació i l'accés als fons documentals públics i privats de la comarca. 

Arxiu Comarcal de la Cerdanya

L'Arxiu Comarcal de la Cerdanya (ACCE) forma part de la Xarxa d'Arxius Comarcals, adscrita al Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Es va fundar el 1989 continuant amb la tasca de conservació del patrimoni documental de la Cerdanya duta a terme per l’arxiu municipal de Puigcerdà.

El nucli inicial de l'Arxiu es va formar a partir del fons notarial de Puigcerdà (s. XIII XX) i el fons municipal de la vila (s. XII XX). Fins llavors, aquests dos fons estaven custodiats a les dependències de l'Ajuntament.

L'ACCE fa funcions d’arxiu comarcal i dona servei als municipis de la comarca en matèria de patrimoni documental, suport a la gestió documental i implantació de l'administració electrònica. En la gestió de l'equipament hi participen el Departament de Cultura, el Consell Comarcal de la Cerdanya i l'Ajuntament de Puigcerdà. El seu objectiu és vetllar per la conservació, tractament, accés i difusió del patrimoni documental públic i privat cerdà.

Mostrar formulari de contacte