Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Més de 60 estudiants participen en la primera Hackató Pirineu Tech i Esports en el Medi Natural

Més de 60 estudiants participen en la primera Hackató Pirineu Tech i Esports en el Medi Natural

L'esdeveniment ha premiat tres solucions per millorar l’experiència de muntanya al Pirineu mitjançant l’aplicació de tecnologies com la realitat immersiva, la realitat virtual o el geocatching digital

 1a Hackató Piritech & Esports (Foto: Carli Farràs/Àrea Digital de l’Alt Pirineu)
1a Hackató Piritech & Esports (Foto: Carli Farràs/Àrea Digital de l’Alt Pirineu)
17/10/2025 20:18

Un total de 62 estudiants han participat en la Hackató Pirineu Tech i Esports en el Medi Natural, celebrada aquest dijous i divendres entre el CETAP i l’Institut Joan Brudieu de la Seu d’Urgell. La trobada ha distribuït els participants en 7 grups d’entre 8 i 9 persones i els ha proposat quatre reptes diferents per trobar-los-hi solucions.

En primer lloc, s'ha demanat els joves crear una aplicació multiplataforma per consultar el ventall d’activitats, empreses i esdeveniments que hi ha al Pirineu durant tot l’any. Després, se'ls ha instat a desenvolupar experiències amb realitat augmentada per descobrir i viure el territori a través d’una aventura immersiva. El tercer repte ha consistit en la realització de tallers a través de realitat virtual per aprendre sobre la muntanya o apropar-la a totes aquelles persones que no la poden gaudir o visitar sovint. Pel que fa al quart repte, els equips s’han enfocat en la ideació d’un geocatching digital per fomentar el joc en la natura i buscar opcions diferents per moure-s’hi. Les persones participants havien d’escollir entre aquests quatre reptes per proposar una solució tecnològica.

Premis de la Hackató

Durant la hackató s’han desenvolupat tres propostes destacades que han estat reconegudes amb premis en diferents categories. En la categoria de Sostenibilitat, el projecte guanyador ha estat "Pirisec", una xarxa social que fomenta activitats de muntanya entre persones desconegudes. El premi l'ha lliurat l’Ajuntament de La Seu d’Urgell i l’IDAPA.

En l’àmbit d’Innovació Tecnològica, la proposta premiada ha estat "Els voltors", una aplicació amb realitat augmentada que ofereix experiències gamificades a la muntanya. El guardó ha estat entregat per representants de l’INEFC Pirineus i l’INS Joan Brudieu.

En la categoria de Millor Prototip Funcional, el projecte "Caminant a través del passat", una experiència de realitat virtual pensada perquè la gent gran pugui fer rutes de muntanya, ha rebut el premi de mans de Roc Roi i Pirineu Tech.

Enriquir l’experiència al medi natural gràcies a la tecnologia

L'alcalde de l’Ajuntament de La Seu d’Urgell, Joan Barrera, ha donat la benvinguda a l’esdeveniment, en què també hi han participat l'IDAPA, l’Institut Joan Brudieu, INEFC Pirineu i el ClústerTIC Sud, que han presentat els reptes i han compartit l’objectiu de la hackató. A continuació, s’ha celebrat una taula rodona sobre com la tecnologia pot impulsar l’esport de muntanya, amb la participació d’experts de l’INEFC i d’Arantec. Els ponents han exposat com la sensorització, l’anàlisi de dades, la connectivitat i la realitat virtual poden millorar el rendiment, la seguretat i la gestió d’activitats i esdeveniments esportius en entorns de muntanya. També han destacat el paper clau del talent local a l’hora de transformar aquests coneixements en solucions durant la hackató. 

A més, s’ha ofert una formació prèvia per als equips, complementada amb una pluja d’idees dinamitzada pel Clúster TIC Catalunya Sud. En aquest context, els participants han treballat conjuntament per dissenyar possibles solucions als reptes en què estaven inscrits durant la resta de la primera jornada i part de la segona.

Impacte real al Pirineu

La hackató ha suposat el nexe d’unió entre la formació multidisciplinària, els reptes empresarials i el desenvolupament pràctic de solucions. D’aquesta manera, ha generat un impacte real al Pirineu, especialment pel que fa a la integració del talent a l’economia del territori. També ha permès implicar tots els actors clau de la quàdruple hèlix, que inclou empreses, institucions públiques, acadèmia i ciutadania.

La Hackató Pirineu Tech i Esports en el Medi Natural és un esdeveniment incentivat per l’Àrea Digital de l’Alt Pirineu, dins del projecte Àrees Digitals, una iniciativa promoguda per la Generalitat de Catalunya a través de la Secretaria de Polítiques Digitals del Departament d’Empresa i Treball, Mobile World Capital Barcelona i el centre de recercai2CAT.

L'esdeveniment ha comptat amb la col·laboració d’entitats del territori com RocRoi, INEFC Pirineus, l'Institut Joan Brudieu, Clúster TIC Catalunya Sud i Pirineu Tech, que han participat en la definició dels reptes. A més, la competició ha rebut el suport d’institucions com la Diputació de Lleida, l’IDAPA, la Cambra de Comerç de Lleida, l’Ajuntament de la Seu d’Urgell i l’Ajuntament de Tremp.

Mostrar formulari de contacte