Neix Pallars Gastronòmic per reivindicar els productes i la cuina del Sobirà i el Jussà
Una cinquantena de productors agroalimentàries i restaurants han donat el tret de sortida a aquesta campanya. Els membres del col·lectiu han subscrit una carta de deu compromisos
Pallars Gastronòmic és una iniciativa impulsada conjuntament per un grup d'empreses agroalimentàries, restaurants i ens públics que reivindiquen la gastronomia del Pallars Sobirà i el Pallars Jussà, els seus productes i la seva cuina. En aquest moment formen part del col·lectiu més de cinquanta membres, que han subscrit una carta de deu compromisos en què manifesten el seu reconeixement al producte i la gastronomia del Pallars, la voluntat de preservar la identitat culinària d'aquestes comarques, prescriure els productors i restaurants que s'han adherit a la campanya o impulsar pràctiques sostenibles.
Aquest dimarts s'han lliurat les acreditacions. A partir d'ara, totes les empreses adherides a Pallars Gastronòmic mostraran la carta en un lloc visible del seu establiment. "Es tracta d'una campanya àmplia i no excloent i, per tant, està oberta a acollir a tots aquells establiments i productors que s'hi vulguin afegir", ha explicat a l'ACN la tècnica de l'Ajuntament de Tremp, Dolors Etxalar.
Les empreses integrants de Pallars Gastronòmic donaran visibilitat a la col·laboració entre el sector de la restauració i la producció i elaboració agroalimentària del Pallars; participaran en esdeveniments de promoció de la gastronomia local; actuaran de prescriptors de les empreses que comparteixen els mateixos valors; aplicaran pràctiques per reduir el malbaratament alimentari i la generació de residus, i treballaran conjuntament per proposar noves accions que reforcin el posicionament del Pallars com una terra rica, amb una gastronomia única d'arrels fondes, i amb gent compromesa en la seva preservació.
Unir el sector
La responsable del celler Cota 730 de Rialp, Ingrid Sebastia, ha manifestat que al Pallars es fa una cuina "singular i de qualitat" i que cal donar-la a conèixer. Per Sebastia "generar i reforçar vincles" és molt important per al sector. Per la seva banda, la responsable de Cal Jou de Conques, Inés Quintana, ha afirmat que la campanya és bona per "unir el sector" i "promocionar els productes del Pallars", alguns molt coneguts al territori com la girella però pràcticament desconeguts fora del Pirineu.
La campanya s'ha impulsat amb la col·laboració de diverses entitats del Pallars Sobirà i Pallars Jussà que treballen donant suport i aglutinant el sector de la restauració i l'agroalimentari. Està oberta a noves col·laboracions. En aquest moment hi participen Sobirà Dinàmic, Al teu gust i el Geoparc Orígens.