Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Nou portal per consultar en temps real la pluja i les seves possibles incidències en el territori

Nou portal per consultar en temps real la pluja i les seves possibles incidències en el territori

15/06/2010 09:49

El conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar, ha presentat avui l’”Aigua en temps real”, un web desenvolupat per l’Agència Catalana de l’Aigua i el Servei Meteorològic de Catalunya i que s’ha creat amb l’objectiu d’informar de la pluja i les seves conseqüències en el territori català.

En els darrers anys les xarxes tradicionals de pluviòmetres s’han començat a complementar amb la informació procedent dels radars meteorològics. Aquesta combinació és una eina molt potent, ja que millora el camp de pluja provinent d’una xarxa dispersa de pluviòmetres, amb l’aportació d’un camp continu, com és el provinent dels radars. Aquest camp combinat es converteix així en la millor informació de pluja disponible i en les dades ideals per inicialitzar els models hidrològics que posteriorment permetran estimar el cabal futur dels rius.

La iniciativa presentada, que és pionera a tot Europa, permet informar de la precipitació acumulada a Catalunya, obtinguda a partir de la combinació de les dades dels radars meteorològics i els pluviòmetres de les estacions, les possibles afectacions en cas de pluges intenses (s’estableixen els avisos en zones amb un major risc en funció de la precipitació acumulada), recopila l’aigua recollida a Catalunya, l’evolució de les pluges i també dóna dades de la previsió de reg per a un ús eficient de l’aigua.

Les dades, obtingudes en temps real, es podran consultar en un web des del qual es podrà accedir des dels portals del Departament de Medi Ambient i Habitatge, l’Agència Catalana de l’Aigua i el Servei Meteorològic de Catalunya.

L’aplicació web disposa de quatre apartats principals: Dades d’avui, Pluja, Mapa d'avisos i reg.

En l'apartat 'Dades', es poden consultar les aportacions de la pluja mitjançant la xarxa de pluviòmetres, les estacions d’aforament en els rius i els radars meteorològics de les darreres hores.

En l'apartat ‘Pluja’, es presenta per primera vegada en temps real el millor camp de precipitació conegut, combinant les dades dels pluviòmetres amb les dades dels radars meteorològics, més un conjunt d’algorismes desenvolupats a la UPC per a la correcció i millora de les imatges radar. Fins al moment, aquest tipus de combinacions no s’havien portat a terme en temps real i amb un nombre tant elevat de pluviòmetres i imatges radar.

Un altre apartat és el d''Episodis històrics’. Dins de l’aplicació, a més del que s’ha explicat en els anteriors punts, hi ha la possibilitat d’observar episodis antics seleccionats. En la pantalla principal, a la columna de l'esquerra, hi ha l’enllaç corresponent.

Mostrar formulari de contacte