Nous ajuts a la Seu d'Urgell per a persones i famílies en situació de vulnerabilitat social a causa de la crisi de la COVID-19
L’Ajuntament urgellenc aprova les bases reguladores, adreçades a cobrir les necessitats socials i econòmiques sobrevingudes arran de la pandèmia
El ple de l’Ajuntament de la Seu d’Urgell ha aprovat aquest mes de març per unanimitat de tots els grups polítics municipals les bases reguladores de nous ajuts econòmics per a persones i famílies urgellenques que tinguin dificultats socials i econòmiques sobrevingudes arran de la crisi de la COVID-19.
La tinent d’alcalde d’Atenció a les Persones de l’Ajuntament urgellenc, Marian Lamolla, explica que la nova convocatòria vol cobrir les necessitats bàsiques dels ciutadans que ho requereixin. "És evident que hi ha persones i famílies a les quals la crisi sanitària, econòmica i laboral els segueix afectant", especifica Lamolla, que assenyala que el context repercuteix de forma especial les persones vulnerables.
Una vegada estiguin publicades les bases es farà la convocatòria de les ajudes socials i s’obrirà el període de sol·licituds. El Consorci d’Atenció a les Persones de l’Alt Urgell farà l'acompanyament a l’hora de tramitar els ajuts a les persones que ho sol·licitin.
Cobertura de necessitats bàsiques
Els ajuts tenen com a objectiu que les famílies en situació de vulnerabilitat social puguin fer front a les despeses de manteniment i/o despeses de l’habitatge, com ara rebuts de lloguer o hipoteques; subministraments d’electricitat, gas i gasoil per la calefacció; compra o reparació d’electrodomèstics de primera necessitat; rebuts de tributs municipals i compra d'aparells de telefonia mòbil bàsics. Altres despeses que es volen cobrir són d'alimentació (aliments frescos i aliments bàsics; el menjador escolar d’escoles bressol, o educació infantil, primària i secundària) i higiene (neteja de la llar i neteja personal).
En relació amb la salut, la subvenció contempla rebuts no coberts per la seguretat social i que siguin prioritaris per a la salut de la persona beneficiària (ulleres, plantilles, audiòfons o pròtesis d'ortodòncia), a més de medicaments i desplaçaments obligatoris per a l'atenció mèdica. Pel que fa a la infància, adolescència i joventut, es vol cobrir la compra de llibres i material escolar; despeses de matrícula dels cicles formatius de grau mitjà i superior; despeses de reeducacions psicopedagògiques per a infants i adolescents amb necessitats educatives especials; despeses de reforç escolar justificat; i despeses de casals d’estiu.
L’import màxim de la suma de tots els ajuts per a cada unitat familiar de 2 persones serà de 1.000 euros i s’afegiran 100 euros per cada membre de més, fins a un màxim de 1.500 euros. D'altra banda, la subvenció atorgada per l’Ajuntament urgellenc, sumada a les altres ajudes econòmiques atorgades a membres de la unitat familiar per d'altres entitats públiques o privades, no podran superar el 100% de la despesa sobre la que s’hagi demanat l’ajut a l’ajuntament.
Requisits
Per optar als ajuts cal ser major de 18 anys o estar emancipat/emancipada legalment, així com estar empadronat/empadronada a la Seu d’Urgell abans del 31 de març de 2020. Una altra condició és haver patit una reducció sobrevinguda de, com a mínim, un 30% dels ingressos habituals de la unitat familiar arran de la crisi de la COVID-19.
El total d’ingressos de la unitat familiar, incloent els pagaments de les empreses que han completat el sou dels treballadors en aquells imports no compensats per l’ERTO, pensions i altres prestacions, no ha de superar la xifra deduïda de la suma del salari mínim interprofessional de l’any de la convocatòria més 150 euros, multiplicat pel número de membres de la unitat familiar menys dos.
Respecte a la reducció dels ingressos ha de ser conseqüència del fet que un o més membres de la unitat familiar s’han vist afectats per un ERTO; un o més membres de la unitat familiar ha perdut el seu lloc de treball; algun membre la unitat familiar amb contracte de treball no ha pogut iniciar la seva activitat; persones autònomes han vist reduïts els seus ingressos professionals per la reducció de l’activitat; o bé qualsevol altra circumstància que es pugui justificar documentalment per acreditar la reducció dels ingressos arran de la crisi del coronavirus.