Optimisme de les estacions d'esquí del Pirineu amb l'inici de la temporada
Els 11 complexos de la demarcació de Lleida esperen arribar al milió i mig de forfets venuts i estan pendents de l'arribada de nevades importants i dels costos energètics
Les 11 estacions d'esquí alpí i nòrdic que formen part de la demarcació de Lleida s'han mostrat optimistes de cara a l'inici de la temporada i confien igualar el milió i mig de forfets venuts la campanya passada. Els complexos han fet una inversió de 24 MEUR i estan pendents de nevades importants per anunciar l'obertura de més pistes, ja que de moment només es posa en marxa dissabte Baqueira Beret amb 36 quilòmetres esquiables. L'increment dels costos energètics és el principal maldecap dels complexos, un fet que ha obligat a apujar el preu dels serveis per poder-hi fer front.
El president de la Diputació, Joan Talarn, ha estat l'encarregat de conduir l'acte de presentació de la temporada 2022-2023 i ha anticipat que, si el temps ho permet, la campanya hivernal podria durar un total de 136 dies, fins al 10 d'abril. En aquest sentit, Talarn ha recordat que el 2021-2022 es va ingressar 270 MEUR, dels quals 43 MEUR van ser per la venda neta de forfets i 228 milions per impacte de les vendes. Segons ha especificat el president de l'ens provincial, el sector genera uns 2.000 llocs de treball directes i ha incidit en la importància econòmica d'aquest esport al conjunt de la demarcació. Dos de cada tres esquiadors catalans i un de cada quatre de tot l’Estat espanyol trien el Pirineu de la demarcació lleidatana.
D'altra banda, la vicepresidenta del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, Rosa Pujol, no ha amagat la preocupació que hi ha per l'encariment dels productes i la crisi energètica. Aquesta situació també repercuteix en el turisme, igual que en d'altres sectors productius. Això no obstant, ha valorat l'aposta de millora de les estacions d'esquí, amb una inversió de 24 MEUR. La major part dels diners s'han destinat a l'estació aranesa i pallaresa de Baqueria Beret, uns 17,6 milions, sobretot per a la construcció del telecadira de Dossaus, a l'àrea de Beret.
505 quilòmetres de pistes d'esquí
Les 11 estacions d'esquí alpí i nòrdic ofereixen un total de 505 quilòmetres de pistes distribuïdes en més de 4.500 hectàrees esquiables. El seu conjunt de remuntadors pot arribar a transportar fins a 180.000 esquiadors en total, cada hora. A més a més, segons ha indicat Pujol, hi ha una oferta complementària integrada per 137 empreses. Pujol ha explicat que des de Patronat s'ha impulsat la campanya 'Lleida t'espera de nou, vine i viu-la' per contribuir al fet d'assolir xifres rècord com l'any passat i arribar als 1,5 milions de forfets venuts.
El president de l'Associació Catalana d'Estacions de Muntanya, Joaquim Alsina, ha assegurat que aquesta temporada les reserves "estan bastant per sobre de l'any passat" i ha comentat el fet que a l'Estat, l'esquí és on més ha pujat d'Europa després de la COVID-19. Ara però, caldrà estar pendents de l'arribada de nevades, tot i que Alsina ha assegurat que el sector s'adaptarà "per si els pronòstics no funcionen". Així mateix, creu que malgrat la pujada de la inflació i l'encariment de forfets, els amants de l'esquí continuaran pujant a les pistes "perquè es tracta d'un esport addictiu i deixar d'anar-hi costa". I afegeix: "El que acabarà passant és que els usuaris preferiran retallar en les despeses de segons quins àpats o serveis a les estacions per tal de poder continuar practicant el seu esport preferit".
En relació amb la sequera i la necessitat de produir neu artificial, Alsina ha remarcat que totes les estacions tenen el seu sistema de basses d'emmagatzematge d'aigua per produir neu i que per tant "no es consumeix de la xarxa". Malgrat tot, ha subratllat que es depèn de les nevades per poder obrir els complexos, ja que no tenen capacitat per innivar la totalitat de les pistes.
Millores a les pistes
Precisament, i en la línia de les darreres temporades, les actuacions destinades a assolir una sostenibilitat més gran en la gestió de les estacions d’esquí han estat un dels denominadors comuns de les inversions dutes a terme, segons han manifestat els diferents representants dels complexos hivernals. Es tracta d’accions destinades, per exemple, a l’estalvi d’aigua a través de sistemes de recuperació de l’aigua del desglaç i de la pluja per a la generació de neu, a l’aprofitament dels residus vegetals de la neteja del bosc per produir biomassa destinada a protegir les zones amb alt risc d'erosió, a la producció d’energia a partir de fonts d’energia renovables (hidràulica i solar) o a l’increment de l’eficiència energètica per mitjà de la instal·lació d’aïllament tèrmic en edificis o de la col·locació d’enllumenat led.
Totes les estacions han invertit en millores per afrontar la temporada, des de les més petites com Tavascan, al Pallars Sobirà, que està instal·lant paravents perquè el canvi climàtic ha fet augmentar el vent a l'estació i han de procurar que la neu no marxi, fins a les més grans com Baqueira, que a part del telecadira nou també ha millorat serveis.
A l'estació de Port del Comte, situada al Solsonès, la principal inversió ha estat la renovació de l'hotel-cafeteria de peu de pistes, però també s'ha pintat i s'ha valisat els aparcaments més grans de l'estació, entre d'altres. A Port Ainé i Espot Esquí, on preveuen obrir el 2 de desembre, s'ha fet l'asfaltat del pàrquing de la Rabasta per a 290 vehicles en la primera, i millores a la cafeteria de la cota 2.000 a la segona, a més a més d'una nova pista de 'tubbing'.
Boí Taüll, a l'Alta Ribagorça, també han invertit en els accessos i els aparcaments. A més, s'han creat dos noves pistes, la 'Regalècia' i la 'Carreretes' així com també s'ha retirat instal·lacions en desús en pro de la sostenibilitat de l'entorn. Aquesta estació organitzarà al febrer i març els Campionats del Món d'Esquí de Muntanya.
Presentació oficial
La presentació de la nova temporada ha comptat amb l’assistència de Joaquim Alsina, director d’ACEM; Xavier Ubeira, cap comercial de Màrqueting de Baqueira Beret; Andreu Velilla, responsable comercial de Boí Taüll; Gemma Tost, responsable comercial de Port Ainé i Espot Esquí; Marta Cuadros, del departament de màrqueting de Port del Comte; Víctor Perisé, cap d’explotació de Tavascan, i Ramon Sellés, director de Lles de Cerdanya, en representació de les estacions d’esquí nòrdic. També hi ha estat present l'alcalde de la Seu d'Urgell i president de la Mancomunitat de Municipis per a la Promoció de l'Esquí Nòrdic, Francesc Viaplana, i el vicepresident tercer de la Diputació de Lleida, Antoni Navinés, entre d'altres.
Informació turística en línia
Durant la roda de premsa s'ha informat que el Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida ha creat el microsite esqui.aralleida.com, on els usuaris podran trobar tota la informació relacionada amb l’oferta dels 11 centres d’hivern, així com les propostes i les dades de contacte de les empreses amb oferta complementària a la neu. Aquest espai substituirà aquesta temporada la tradicional Guia de la “Neu de Lleida” que fins ara ha estat editant el Patronat en les diferents temporades d’esquí. El canvi obeeix en bona part a la voluntat del Patronat de Turisme de ser cada cop més sostenible i apostar per suports digitals i reduir el consum de paper.