Presentació de la restauració del retaule de la Immaculada de l'església de Sant Pere Màrtir d'Escaldes
L'obra d'art presentava un estat de conservació delicat
L’Àrea de Conservació i Restauració del Departament de Patrimoni Cultural d’Andorra presentarà el proper dissabte, 13 de desembre, a les 20.00 h, a la l’església de Sant Pere Màrtir d’Escaldes-Engordany, la restauració del retaule barroc de la Immaculada, datat de mitjan segle XVII, que des de la setmana passada torna a lluir a l’altar major d’aquesta església parroquial.
El retaule, desmuntat a principis d’any i traslladat al taller de restauració de Patrimoni Cultural, presentava un estat de conservació delicat, a causa dels nombrosos aixecaments de capa pictòrica amb risc de despreniment. Tot i que havia estat acuradament restaurat l’any 1982, també presentava força brutícia superficial, i algunes peces tenien traces d’atac de xilòfags.
El retaule s’estructura en predel·la, cos central i àtic. A la part inferior es troba la predel·la historiada amb baix relleus de sants i escenes bíbliques (l’Oració a l’hort de Getsemaní i la Flagelació), situats a banda i banda del sagrari. El cos principal consta de tres fornícules: al centre, i més elevada que les altres dues, se situa la imatge de la Immaculada, acompanyada de sant Iu i sant Pere Màrtir, patrons de la confraria dels paraires i teixidors, que va sufragar la construcció de l’antiga església; i a la cimera hi ha la figura del pare etern flanquejada pels bustos de sant Pere i sant Pau.
Restauració acurada
La intervenció ha consistit en la fixació de la capa pictòrica amb resines sintètiques, aplicades a pinzell i amb xeringa als llocs on hi havia aixecaments, i posteriorment aplanades o planxades amb una espàtula calenta. La neteja de la policromia s’ha fet amb dissolvents, alguns d’ells gelificats. Pel que fa a la reintegració pictòrica dels llocs on s’ha perdut la pintura s’han emprat pintures específiques per a la restauració. També ha calgut fer la desinsectació de les peces corcades amb el sistema d’anòxia amb gas argó. Finalment s’hi ha aplicat una resina lleugera a mode de capa de protecció final.
Pel que fa al muntatge, s’ha emprat una estructura metàl·lica a mida que a banda d’assegurar la consistència del muntatge, ha permès separar una mica el retaule de les pintures murals i distribuir millor el pes de les diferents peces.
Les pintures murals de l’absis
Les pintures murals, obra de l’artista catalana Núria Llimona, daten del 1960, i són d’inspiració romànica, d’acord amb l’estil neoromànic de l’església construïda poc temps abans. Pel que fa a la iconografia, al centre del tambor de l’absis hi ha representats 16 personatges (els quatre centrals queden ocults rere el retaule). La majoria són sants representats en posició frontal i amb uns atributs que no sempre permeten identificar-los amb claredat. A la part central de la conca de l’absis hi ha representada Déu en Majestat dins l’ametlla mística, acompanyat de la representació dels símbols dels quatre evangelistes. Als extrems del tambor simètricament, hi ha representats tres àngels.
L’estat de conservació de les pintures és força deficient, per un aflorament generalitzat de sals, localitzat sobretot en els personatges, que ocasiona un vel blanquinós i causa pulverulència als pigments. D’altra banda hi ha aixecaments i pèrdues de pintura que deixen visible el fons blanc i pertorben l’apreciació estètica del conjunt.
La restauració de les pintures es va iniciar a final del 2013 i es va allargar fins el mes de gener. S’hi ha fet una neteja superficial de les pintures, eliminant el vel blanquinós de les sals i la pols. La fixació de la pel·lícula pictòrica s’ha dut a terme amb un adhesiu sintètic molt diluït. Posteriorment s’han retocat les petites pèrdues de pintura per tal de millorar la lectura de l’obra.