Prullans acull la 5a Trobada de Mutualitats de Catalunya
L'edició d'enguany, aquest dimecres i dijous, té com a amfitriona la Mútua de l'Alt Pirineu. L'economia social i la sostenibilitat del sector, entre els temes tractats
El Local Social de Prullans és escenari aquest dimecres i dijous de la 5a Trobada de Mutualitats de Catalunya. L'edició d'enguany té com a amfitrió la Mútua Comarcal de la Seu d'Urgell, que precisament presenta aquesta tardor la seva nova marca i imatge, atès que des d'ara s'anomena Mútua de l'Alt Pirineu.
La reunió sectorial s'ha inaugurat aquest dimecres al matí amb la intervenció, entre d'altres, de l'alcalde de la Seu, Albert Batalla, i l'alcalde d'Alp i president del Consell Comarcal de la Cerdanya, Ramon Moliner. Sota el lema 'Hi som i hi serem', aquesta trobada té entre els temes principals de debat el futur del model de mútues. A la primera taula de debat, sobre el sistema d'economia social, hi ha participat el director general d'Economia Social, Tercer Sector, Cooperatives i Autoempresa de la Generalitat, Josep Vidal, acompanyat d'Alfonso Bolado, José M. López i Jordi Busquet. Tot seguit s'ha debatut sobre la transformació i la sostenibilitat d'aquestes entitats, amb una conferència de Josep Maria Coll, professor de l'EADA Bussiness School.
La Mútua de l'Alt Pirineu es va crear amb el nom de Mutua de Caridad a mitjan segle XX, després del període de guerres, per donar resposta a les necessitats de les famílies de la Seu i l'Alt Urgell en un moment econòmic molt difícil a l'hora d'afrontar despeses mèdiques i problemes de salut. L'objectiu era garantir uns serveis mínims en l'assistència mèdica. L'entitat es va constituir oficialment l'any 1960 i el 1987 va adoptar el nom de Mútua Comarcal, que s'ha mantingut al llarg de les darreres tres dècades. Actualment està ubicada al carrer de Sant Agustí, al centre històric de la Seu, i ofereix als seus associats convenis amb centres mèdics de referència tant del Pirineu com de Lleida i, especialment, de Barcelona, per a l'atenció d'especialitats mèdiques.
De la seva part, la Federació de Mutualitats de Catalunya s'ocupa de la representació i la defensa dels interessos del mutualisme social del país. Actualment està integrada per 38 mútues i mutualitats de previsió social, que donen cobertura asseguradora, sense afany de lucre, a prop de 257.000 mutualistes, que representen més de 822.000 subjectes protegits, l'equivalent a l'11% de la població catalana.
La Llei del Parlament de Catalunya 10/2003, sobre mutualitats de previsió social, atribueix a la Federació amb caràcter general la representació i la defensa dels interessos del mutualisme de previsió social català. Aquesta llei està dictada en exercici de la competència exclusiva de la Generalitat de Catalunya sobre el mutualisme no integrat en el sistema de la Seguretat Social, tot respectant la legislació mercantil.