Publicada la primera monografia sobre Sant Climent de Taüll
L'obra analitza l'evolució del conjunt monumental des de la seva construcció (s. XI) fins a les intervencions i restauracions més recents. Les autores són Milagros Guardia i Immaculada Lorés, catedràtiques d'Història de l'Art Medieval
El recinte i les pintures de Sant Climent de Taüll disposen per primera vegada d'una monografia que n'examina la seva història, des que es va construir al segle XI fins a les més recents intervencions. L'obra està escrita per dues catedràtiques d'Història de l'Art Medieval: Milagros Guardia (Universitat de Barcelona) i Immaculada Lorés (Universitat de Lleida).
Les estudioses analitzen les diferents fases per les quals ha passat l'edifici, a més dels canvis i continuïtats en els seus usos i funcions. Tot plegat ho fan explicant també la interrelació de l'església amb el seu entorn geogràfic, polític i religiós. El llibre comença presentant l'estructura senyorial i eclesiàstica i les vies de comunicació en les quals es va inserir la construcció de Sant Climent de Taüll. Un cop plantejat el context, s'hi examina la intensa activitat litúrgica al temple i la proliferació de nous espais religiosos a la vall de Boí durant la primera meitat del segle XII.
Tot seguit, el document indaga en les transformacions que va experimentar el mobiliari litúrgic a l'època moderna, i després aprofundeix en l'espoli al qual van ser sotmeses les esglésies de la vall de Boí per part de col·leccionistes al finals del segle XIX, moment en què el romànic català va ser redescobert.
Els capítols finals se centren a detallar el caràcter de les intervencions i restauracions arquitectòniques de l'església de Sant Climent, a més de la museïtzació i tractament de les seves pintures murals.
'Sant Climent de Taüll i la vall de Boí' és el darrer títol de la col·lecció Memoria Artium, un projecte editorial coeditat per diverses universitats i museus que vol oferir llibres basats en investigacions originals, amb caràcter de monografia. Milagros Guardia i Immaculada Lorés són membres de l'IRCVM i fundadores del grup de recerca Ars Picta. Guardia va ser conservadora de les col·leccions d'art romànic del Museu Nacional d'Art de Catalunya i ja havia treballat anteriorment amb Lorés, amb qui va coordinar i comissariar diverses exposicions i catàlegs.