Pugen les queixes presentades durant l'any 2021 davant la síndica municipal de Greuges de la Seu d'Urgell
La síndica municipal de Greuges de la Seu d’Urgell, Anna Martí, ha destacat en el seu informe de l’any 2021 l’augment del nombre de queixes presentades per veïns i veïnes del municipi davant la sindicatura. Si l'any 2020 se'n van recollir un total de 33, l'any passat van ser 56. Tanmateix, Martí ha puntualitzat en roda de premsa que no totes aquestes queixes s'adrecen a l’Ajuntament de la Seu, sinó que també n'hi ha que es refereixen a organismes relacionats amb el consistori o la ciutat.
La síndica municipal de Greuges manifesta en el seu informe que "els darrers dos anys han estat estranys, amb el segell i el flagell de la COVID, fet que ha provocat diverses sensacions, situacions i actuacions que venen a reafirmar com és de necessària la nostra feina, així com la seva utilitat".
En l’informe de la síndica queda reflectit que durant l’any 2021 s’han fet un total de 72 atencions (entre consultes i queixes), 14 més que l’any 2020. D’aquestes actuacions, 16 són consultes i assessoraments, mentre que 56 són queixes. La síndica ha incidit en l’augment dels problemes de sorolls i de convivència, així com també els problemes relacionats amb la via pública (sancions de trànsit). A més, l’informe de la Síndica subratlla que l’àrea de serveis a les persones ha recollit un total de 17 atencions. “No són tan nombroses com en anteriors ocasions, però tenen un impacte considerable”, ha asseverat.
Pel que fa a la iniciativa de les actuacions, 30 han estat presentades per dones; 17 per homes, 15 per col·lectius i 10 per parelles. Per franges d’edat ressalta que 40 són de persones entre 18 i 55 anys; 31 de persones de més de 55 anys, i una correspon a un menor de 18 anys.
Una altra dada a destacar d’aquestes actuacions és el tipus de presentació: 51 han estat de manera presencial, 12 per correu electrònic i 9 per via telefònica.
Tipologia de les actuacions
Sobre la tipologia de les 72 actuacions dutes a terme per la síndica durant el 2021, 52 fan referència a l’espai públic: 14 problemàtiques referents a la via pública, 8 actuacions sobre habitatge, 8 actuacions més sobre convivència entre veïns, problemes de soroll i neteja, i 5 actuacions referents a medi ambient i urbanisme. La sindicatura també ha recollit un total de 17 actuacions relacionades amb els serveis a les persones: 4 vinculades amb serveis socials i 3 amb sanitat.
Durant l’any 2021, Anna Martí ha actuat en 3 temes relacionats amb l’administració general: 1 de secretaria i 2 de recaptació. Val a dir que en el moment de tancar l'informe, 7 expedients resten en tràmit, pendents de resolució. D’altra banda, 4 de les actuacions que recull l’informe de 2021 pertanyen a altres municipis de la comarca de l’Alt Urgell.
Comparativa
L’informe presentat també recull una comparativa de les actuacions realitzades entre els anys 2018 i 2021 on es pot observar l’augment del nombre d’actuacions realitzades per la síndica municipal de Greuges de la Seu d’Urgell:
• Any 2018: 13 consultes i 30 queixes (43 actuacions).
• Any 2019: 10 consultes i 50 queixes (60 actuacions).
• Any 2020: 25 consultes i 33 queixes (58 actuacions).
• Any 2021: 16 consultes i 56 queixes (72 actuacions).
Per últim, Anna Martí fa una reflexió sobre la importància d’assumir i implementar en la nostra societat els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) que marca l’Agenda 2030. "Especialment a dia d’avui, és més necessari que mai complir amb l’objectiu 10 (reducció de les desigualtats) i amb l’objectiu 16 (pau, justícia i institucions sòlides)”, assenyala.