Recullen 100 signatures en defensa de la continuïtat dels tècnics de manteniment dels helicòpters de Tremp i Sabadell
La carta signada argumenta que eliminar aquests professionals suposa un pas enrere en els estàndards fins ara mantinguts pel SEM. Els signants justifiquen el seu rebuig per raons tècniques, operatives i de seguretat
La nova concessionària dels helicòpters medicalitzats de Tremp i Sabadell té la previsió d’eliminar la figura presencial dels tècnics de manteniment d’aeronaus (TMA). És per això que un centenar de professionals sanitaris i persones vinculades a les empreses adjudicatàries del servei han signat una carta en defensa de la seva continuïtat, tot expressant la seva "preocupació" per la decisió.
Les persones que han firmat la missiva argumenten el seu rebuig "per raons tècniques, operatives i de seguretat". Creuen que eliminar la figura del TMA suposa "un pas enrere en els estàndards fins ara mantinguts pel SEM". L'anunci afecta sis mecànics, la tasca dels quals la passaran a fer els pilots i copilots, després d'una formació prèvia.
A la carta que s'ha enviat a responsables del SEM, i a la que ha tingut accés l'ACN, s'exposa que "igual que cap base d’Espanya opera sense mecànic, el SEM hauria de reforçar aquest model, no pas afeblir-lo", i apunten al fet que "ni bombers, ni salvament, ni altres serveis d'emergències han prescindit d'aquesta figura", que existeix des que es va inaugurar la primera base d'un helicòpter del Servei d'Emergències Mèdiques de Catalunya. "Des de llavors, és una peça fonamental en l’engranatge de l’operativitat", defensen els signants.
El redactat indica que eliminar la seva presència suposa "una reculada clara en un projecte que ha d’aspirar a millorar dia a dia", i s'hi insta a revertir aquesta decisió i que es mantingui la figura del TMA a les bases Tremp i Sabadell, "com a part essencial del servei medicalitzat". En aquest sentit, s'assegura que amb un tècnic de manteniment d'aeronaus "s'evita la pèrdua de serveis per avaries menors i es resolen incidències mecàniques de forma immediata", evitant immobilitzacions innecessàries i garantint la disponibilitat de l’helicòpter per als serveis urgents.
Control de qualitat amb criteri i experiència
Els que defensen la continuïtat dels tècnics expliquen que un professional amb vint anys d’experiència detecta falles potencials abans que siguin crítiques. "El criteri d’un mecànic veterà no pot ser substituït per personal no especialitzat, encara que tingui bona voluntat", afirmen.
Els signants del document també alerten que "tasques com la revisió i comprovació de circuits elèctrics, sistemes de gasos medicinals i equips electromèdics, són essencials per evitar incidències i no haurien de ser delegables". Entre molts altres arguments exposats, hi ha el dels desplaçaments logístics imprescindibles per a recanvis o materials. "Només un TMA pot anar a buscar una peça, gestionar una emergència tècnica fora de la base o trobar una solució logística amb coneixement aeronàutic", reiteren.
A més, destaquen que els proveïments de carburant amb motors en marxa quedaran limitats. Es tracta d'una pràctica que optimitza temps en emergències i que moltes bases ja consideren estàndard quan es fa amb seguretat i amb el TMA present.
Greuge comparatiu amb altres bases
La supressió dels TMA a les bases de Tremp i Sabadell es denuncia que representa també "un nou greuge comparatiu" amb altres bases d'helicòpters de servei d'emergències mèdiques del SEM que no operen 24 hores i que, sota el concurs iniciat el 2022, ja incorporaven la presència obligatòria de tècnic de manteniment d'helicòpters. Per als professionals sanitaris resulta "incomprensible" que bases amb menys trànsit d’aeronaus mantinguin aquesta figura, mentre que Tremp i Sabadell, "amb càrrega assistencial important", en quedin excloses. Aquesta decisió "vulnera els principis d’equitat, coherència tècnica i continuïtat operativa", sentencien.