Seo Chae-hyun, campiona del món d'escalada, visita Peramola
La reconeguda escaladora sud-coreana ha provat aquest mes diverses vies del municipi. Compromís x Peramola celebra aquesta estada i reivindica que es potenciï la zona per a la pràctica d'aquest esport
Els municipis de Peramola i Oliana ha rebut aquest novembre la visita d'un referent femení de l'escalada: Seo Chae-hyun. L'esportista sud-coreana, de 22 anys, s'ha allotjat a Oliana per provar la dificultat d'aquesta zona i en pocs dies ja ha encadenat diverses vies i parets de gran dificultat. Entre aquestes, ella mateixa ha esmentat les conegudes com 'El Gran Blau', 'La Rambla' i 'Papichulo', les quals ha donat a conèixer des dels seus perfils a xarxes socials.
La presència de Seo Chae-hyun l'ha donat a conèixer el grup de Compromís x Peramola, que celebra aquesta visita perquè creuen que pot ajudar a consolidar com a "referent mundial de l'escalada" el municipi i el seu entorn, tenint en compte també que sovint, pel que fa a la projecció exterior, aquesta zona és coneguda pels escaladors pel municipi de referència del sud de l'Alt Urgell, que és Oliana. El regidor del grup municipal, Toni Mas, ha aprofitat per demanar que s'aprofiti aquesta i d'altres presències d'escaladors reconeguts, perquè creu que això "ens obliga a defensar i gestionar amb responsabilitat el nostre patrimoni natural i esportiu, garantint que les parets i camins de Peramola siguin espais oberts, respectuosos i accessibles per a tothom", tot fomentant que "l’esport d’elit i la natura puguin conviure, sempre que les institucions compleixin amb el seu deure de preservar i ordenar l’ús del territori".
Des de Compromís x Peramola conclouen que "la visita de Seo és una oportunitat per impulsar polítiques de sostenibilitat, promoció esportiva i defensa del domini públic", que "assegurin que el nostre municipi segueixi sent un espai acollidor per a escaladors i escaladores d’arreu del món, i alhora un entorn segur i digne per als veïns i veïnes". El comunicat acaba dient que "Peramola és natura, és patrimoni i és comunitat" i que aquesta visita "ens recorda que, amb compromís i bona gestió, podem ser un referent internacional sense renunciar a la nostra identitat local".
Seo Chae-hyun, nascuda l'any 2003, es va proclamar campiona del món d'escalada als Mundials de l'any 2021, a Moscou i en la modalitat de dificultat, quan només tenia 17 anys. Als dos següents Mundials ha aconseguit sengles bronzes: al 2023 a Berna i aquest any a la seva ciutat natal, Seül. L'any passat va obtenir diploma olímpic (6è lloc) als Jocs de París. Prèviament, al 2019 va ser campiona de la Copa del Món, competició en la qual també ha estat subcampiona al 2022 i aquest 2025. També ha guanyat quatre medalles d'or als Jocs Asiàtics: al 2019 en les categories de dificultat i boulder, i al 2022 en dificultat i combinada, a més d'obtenir un bronze en boulder a la mateixa edició del 2022.
