Signat el nou conveni de gestió de l'Aeroport Andorra-la Seu
Damià Calvet avança que l'any vinent la pista urgellenca tindrà il·luminació per millorar l'operativitat nocturna. El Principat augmenta en 100.000 euros la seva aportació fixa i segueix treballant per atraure-hi companyies de vol
L'aeroport Andorra-La Seu tindrà la seva pista il·luminada l'any vinent, amb l'objectiu de poder augmentar la seva capacitat operativa a la nit. El projecte es preveu licitar properament, amb la idea que s'executi durant el 2021, i coincideix amb la propera estrena d'un heliport que permetrà els vols nocturns per a trasllats sanitaris d'emergència.
Així ho ha anunciat aquest divendres el conseller en funcions de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, en l'acte de signatura d'un nou conveni de gestió de la infraestructura amb el govern d'Andorra. Precisament, el Principat ha augmentat la seva aportació fixa en 100.000 euros anuals. Per Calvet, la signatura del nou acord suposa la culminació de molts anys de feina i creu que "avui podem afirmar que els Pirineus, Andorra, la Seu d'Urgell i l'Alt Urgell són més a prop i que ens connectem més i millor al món". El conseller ha destacat que aquest acord "enforteix les relacions" entre tots dos governs i suposa una "gestió més concertada" que, segons ha afegit,"porta a una major promoció" de la infraestructura, comptant també amb la col·laboració del sector privat.
Des del Departament de Territori han posat en valor el fet que la primavera passada s'autoritzés la maniobra d'aproximació instrumental amb GPS, un pas que ha qualificat de "vella ambició". En aquest sentit, ha afirmat que s'anirà "més enllà" i ha anunciat que pròximament es licitarà el projecte d'il·luminació nocturna, el qual compta amb una inversió de 475.000 euros i un termini d'execució de quatre mesos. Per la seva banda, Gallardo s'ha afegit a les paraules de Calvet respecte al què suposarà per la infraestructura les dues actuacions. A més, tots dos han reiterat la seva demanda a l'Estat per a fer possible la instal·lació d'un punt d'inspecció fronterera.
L'acord plasmat en el nou conveni, que té una durada inicial de quatre anys i es pot prorrogar quatre més, implica que el govern d'Andorra aportarà el 50% del dèficit d'explotació de l'aeroport fins a un màxim de 350.000 euros. Mentre, la Generalitat, a través de Territori i Sostenibilitat i Aeroports de Catalunya, continuarà amb la gestió diària de la infraestructura. A més, es preveu l'opció que quan s'implementi el sistema d'il·luminació de pista i aquest estigui aprovat per l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) per a l'operació nocturna, l'aportació fixa de l'executiu andorrà s'incrementarà fins a un màxim de 400.000 euros.
Estudi de mercat sobre les millors rutes
De la seva banda, el ministre andorrà de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, ha explicat que, de forma conjunta amb el sector privat del país, s'està fent un estudi de mercat per poder decidir quines podrien ser les millors rutes possibles a posar en marxa. A més, ha recordat els contactes que s'han anat establint amb companyies franceses i espanyoles que tenen interès en operar a l'aeroport. En aquest sentit, Calvet ha dit que la Generalitat també ha mantingut converses d'aquest tipus i que el més important és que les operadores veuran dos governs "treballant conjuntament" en l'explotació de la infraestructura pirinenca.
En l'acte de signatura del conveni també s'ha explicat que les operacions de l'aeroport han crescut significativament respecte l'any anterior tot i la situació sanitària actual marcada per la covid-19 i la crisi del sector de les aerolínies. Així, cal destacar, per exemple, que al juny es van realitzar fins a un 138% més respecte al mateix mes de 2019. Mentre, a principis de l'any que ve es preveu completar la construcció de quatre nous hangars, els quals se sumen als nou que ja estan operatius. D'aquesta manera, només en quedarà espai per un més i caldrà preveure'n més en un futur, segons ha dit el conseller de Territori.
Projecte per fer arribar el tren a Andorra
Calvet també s'ha referit a la possibilitat de fer arribar el tren fins a Andorra, per a la qual s'estudia l'allargament de la línia de tren de Puigcerdà o bé la de la Pobla de Segur. Calvet ha matisat que es tracta d'un projecte "molt ambiciós" però "molt complex" i subratlla que "no podrà ser una realitat a curt termini". Tot i això, creu que és important tenir-lo en "cartera" i que el moment actual és adequat per plantejar-lo, tenint en compte que "la situació d'emergència climàtica fa que calgui pensar en les connexions ferroviàries com un model de mobilitat sostenible" i, per tant, això el fa "imbatible". El conseller també ha explicat que cal aprofitar els plans de reactivació econòmica de la Unió Europea per fer front a la COVID-19, tot presentant idees que plantegin solucions a l'emergència climàtica.
D'altra banda, Gallardo ha parlat de l'anunci fet aquest divendres per part del Govern respecte a les restriccions de mobilitat que s'aplicaran a partir de dilluns. Així, ha valorat positivament que Andorra s'assimili a la comarca de l'Alt Urgell i ha dit que és un "pas important" i que espera que l'evolució de la pandèmia permeti incrementar l'afluència de persones d'altres territoris. Des de l'executiu del Principat també han volgut deixar clar que es continua mantenint un diàleg constant tant amb les autoritats de la Generalitat de Catalunya com amb del govern de l'Estat.