Territori adjudica l'anàlisi d'una nova connexió ferroviària entre Andorra i la Seu d'Urgell
El document ha de valorar la viabilitat de la línia de tren transpirinenca i incorporar una estimació del cost del projecte. També es vol comptar amb una proposta d’explotació i un estudi de la demanda potencial
El Departament de Territori, a través de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), ha adjudicat la redacció de l’estudi de viabilitat d’una nova línia ferroviària que connecti Andorra i la Seu d’Urgell. L’objectiu és analitzar una nova connexió per tren a l’interior de l’Alt Pirineu i, alhora, establir un nou servei entre Barcelona, la Seu d’Urgell i Andorra, convertint l’estació d’Alp en una ròtula ferroviària amb connexió amb Puigcerdà i Tolosa.
La longitud aproximada del nou traçat seria d’uns 57 quilòmetres. El tram, a banda d’enllaçar la Seu amb Andorra, transcorreria per la vall del Segre fins a Alp, connectant la línia ja existent i permetent l’enllaç tant amb Ripoll, Vic i Barcelona com amb França. Per a una bona connexió amb Barcelona caldria, d’una banda, garantir el desdoblament previst de la línia R3 entre Montcada i Vic i, de l’altra, renovar el tram Ripoll-Alp amb nous punts de creuament. El traçat contemplaria dos trams: la Seu d’Urgell-Andorra; i la Seu d’Urgell-Alp. L'itinerari andorrà hauria de connectar Sant Julià de Lòria, Andorra la Vella i les Escaldes.
L’estudi, amb un termini de redacció de 8 mesos, s’ha adjudicat a Meta Engineering per un import de 120.000 euros (sense IVA) i ha d’incloure una estimació del cost d’execució del projecte, la proposta d’explotació del servei i una anàlisi de la demanda potencial d’usuaris.
Aquest informe respon a la voluntat del Govern de configurar la mobilitat futura del país tenint en compte nous centres d’activitat que necessitaran de la configuració de transports amb una visió diferent de l'opció tradicional que considera, principalment, la radialitat vers la gran regió metropolitana.