Tremp acull una jornada de formació per a jutges i jutgesses de pau de l'Alt Pirineu i Aran
L'activitat s'emmarca en l'aprovació d'una llei per redefinir i modernitzar aquesta figura, de cara a millorar la resolució de conflictes locals. La sessió inclou la intervenció del conseller Ramon Espadaler
L'Auditori de l'Epicentre de Tremp (centre de visitants del Geoparc Orígens) acollirà aquest divendres al matí una Jornada de Formació per a jutges i jutgesses de pau a la vegueria de l'Alt Pirineu i Aran.
L'activitat començarà a les 10 del matí amb la benvinguda per part del president del Consell Comarcal del Pallars Jussà, Ramon Jordana, i de la delegada territorial del Govern a la regió pirinenca, Sílvia Romero. La jornada també comptarà amb la presència del conseller de Justícia i Qualitat Democràtica, Ramon Espadaler, que té previst presentar-hi la nova llei de mesures d'eficiència al servei públic de la justícia. Aquesta norma va ser aprovada per acord de govern el 8 d'abril passat i ha estat la primera llei orgànica que s'aprovava aquest any 2025.
Un dels punts previstos en aquesta llei és la posada en marxa el primer Pla de Justícia de Pau i de Proximitat 2025-2028, que ha de permetre la creació de les noves oficines de Justícia tenint en compte que "el jutge de pau és una figura arrelada a Catalunya i la Generalitat en té les competències, segons l’article 108 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya".
La missió d’aquest pla, que abasta 898 municipis (d'un total de 947), és "facilitar a la ciutadania l’accés a la justícia" a través d'aquestes oficines, que donaran suport als jutges de pau. Des del Govern també indiquen que volen "aconseguir que la justícia de pau i de proximitat sigui un servei públic proper, àgil i eficaç per a la ciutadania que ajudi a prevenir i resoldre els conflictes en aquells municipis on no existeixi Tribunal d’Instància". Es preveu així donar servei a 3,2 milions de persones, xifra que suposa el 40,4% de la població i el 92,3% del territori. També es contempla la transformació del funcionament d'aquests jutjats de pau, amb millores en àmbits com l’organitzatiu, el tecnològic, els espais i la formació del personal.
L'activitat d'aquest divendres, d'altra banda, dóna continuïtat a la que es va fer a la Seu d'Urgell el març de l'any passat, quan es va parlar dels reptes actuals d'aquesta figura. En aquella ocasió, entre d'altres qüestions, es va plantejar que els jutges de pau puguin esdevenir caps de les noves oficines judicials municipals. També es va proposar com a claus del nou model la major professionalització i més competències en jurisdicció i en gestió adequada de conflictes.