Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Un documental recull la història del comerç de la Seu d'Urgell

Un documental recull la història del comerç de la Seu d'Urgell

La producció, feta per encàrrec de l'Espai Ermengol, es presentarà dijous vinent dia 29 a la Sala de la Immaculada. S'hi repassa el passat del sector i s'hi reflexiona sobre el seu futur

21/01/2026 11:55

L'Espai Ermengol-Museu de la Ciutat presenta un documental sobre la història del comerç de la Seu d'Urgell. El treball, sota el títol "Comerç i ciutat: una mirada històrica, present i futur", es donarà a conèixer en un acte públic previst per a la setmana entrant, concretament dijous 29 de gener al vespre (20.15 h) a la Sala de la Immaculada. 

El vídeo ha estat produït per KTO Films, per encàrrec de l'Espai Ermengol, i recull el treball de recerca que han dut a terme l'economista Amadeu Gallart (alcalde de la Seu entre 1979 i 1983), Lluís Salses i Javier Galindo. També han comptat amb la col·laboració directa de l’Arxiu Comarcal de l’Alt Urgell, per accedir a documents que permeten conèixer millor el passat i l'evolució del comerç local.

Des del museu urgellenc han avançat que el documental permet conèixer millor aquest llegat i, de manera més concreta, la dels establiments comercials històrics de la ciutat, als quals ara fa tres anys se'ls hi va dedicar una ruta temàtica.

Establiments amb història

L'obra audiovisual, però, també mira més enllà i "convida a reflexionar sobre el futur del comerç a la Seu", en un moment en què alguns comerços amb llarga trajectòria han tancat o són a punt de fer-ho. Per exemple, tot coincidint amb el canvi d'any, el 31 de desembre passat va tancar per jubilació la Rellotgeria i Joieria Marsà, després de gairebé 70 anys d'activitat al carrer de Santa Maria, en ple centre històric.

I a pocs metres d'aquest indret, un any enrere -el 30 desembre de 2024- es va acomiadar una de les botigues més emblemàtiques de la ciutat: Cal Muntó, que sumava més de 125 anys de trajectòria dedicada especialment a la roba i el tèxtil en general. Fundada el 1897, en el moment de tancar aquest local situat davant les Mesures -recordat per la seva característica façana modernista- era un dels cinc més antics de la Seu, tots ells situats al carrer Major.

Precisament els responsables d'algunes d'aquestes botigues històriques que segueixen en actiu -una d'elles, Cal Mestre, amb prop de dos segles de trajectòria- figuren entre els protagonistes d'aquest documental que es presentarà la setmana entrant. 

  • Urgell Mestre, a la botiga de manualitats de Cal Mestre, el comerç en actiu més antic de la Seu d'Urgell (Foto: Espai Ermengol/KTO Films)
    Urgell Mestre, a la botiga de manualitats de Cal Mestre, el comerç en actiu més antic de la Seu d'Urgell (Foto: Espai Ermengol/KTO Films)
  • Una imatge del documental sobre la història del comerç de la Seu (Espai Ermengol / KTO Films)
    Una imatge del documental sobre la història del comerç de la Seu (Espai Ermengol / KTO Films)

Mostrar formulari de contacte