Un estudi turístic preveu un tractament propi per a l'Alt Urgell
En canvi, la Cerdanya no apareix com a àrea pròpia i s’engloba al Pirineu Central
L’Alt Urgell és una de les vuit comarques que tindria la consideració de regió turística pròpia en el nou mapa turístic de Catalunya que han elaborat la Universitat de Girona i la Rovira i Virgili per encàrrec de l’Observatori del Turisme. En canvi, la marca Cerdanya no apareix amb distinció pròpia i s’engloba en la denominada regió del Pirineu Central, juntament amb el Berguedà i el Solsonès.
L’estudi el va presentar aquest dissabte el conseller d’Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, en el marc de la Universitat Catalana d’Estiu, a Prada de Conflent. L’anàlisi “identifica divuit zones d’especial potencialitat turística a Catalunya”. Són, concretament, l'Alt Empordà, el Baix Empordà, Girona Interior, el Ripollès, Osona-Guilleries, Maresme Nord-Selva, Barcelona Nord (Maresme Sud), Pirineu Central, Alt Urgell, Bages, Barcelona Sud, Pallars-Ribagorça, Ponent de Lleida, Lleida interior, Costa Daurada-Montant-Prades, Val d'Aran, Segrià i Terres de l'Ebre.
Amb tot, Josep Huguet va matisar que el mapa no és vinculant i que podria patir modificacions. Probablement, no pas per fer eixamplar el nombre d’àrees sinó per reduïr-les. Huguet considera personalment que divuit àrees és una xifra “excessiva” que s'hauria de reagrupar en zones més àmplies “que d'aquesta manera puguin atreure més turistes i més pernoctacions”. A partir de l’estudi el Govern intentarà redefinir el mapa turístic ajudat de la iniciativa privada.
Segons el departament, per determinar quines comarques tindrien àrea pròpia i quines s’englobarien en una regió compartida s’ha utilitzat “variables comunes com ara la ubicació geogràfica, les connexions, l'estructura econòmica o bé el teixit empresarial, entre d'altres”.
El conseller subratllat que les conclusions d'aquest treball es podrien incorporar al Pla Estratègic del Turisme a Catalunya 2005-2010.