Un simulacre d'accident posa a prova la seguretat del túnel Obaga Negra, a Oliana
Les direccions generals de Protecció Civil i de Carreteres han fet aquesta passada matinada un simulacre d’accident de trànsit a l’interior del túnel de l’Obaga Negra, a la carretera C-14 (terme municipal d’Oliana). L’exercici s’emmarca en el que predisposa la normativa vigent, que obliga a fer simulacres d’aquesta mena cada dos anys en algun punt cobert de la xarxa viària gestionada per la Generalitat de Catalunya.
L’accident ha consistit en una col•lisió frontal entre un minibús, que circulava en sentit Ponts (sud) i un turisme que anava en sentit contrari. De resultes d’aquest primer xoc, una furgoneta que viatjava en sentit sud ha acabat topant pel darrere del minibús i s’ha incendiat. L’accident ha tingut lloc a tocar de la boca sud del túnel, que fa 792 metres de llargada.
En total, s’ha simulat una situació en què 2 persones han resultat greument ferides, quedant totalment atrapades a l’interior dels seus vehicles. Vuit persones més s’han ferit lleument i han estat ateses al mateix lloc del sinistre. Han estat voluntaris de Creu Roja els qui han simulat el paper dels afectats.
En un primer moment, i tan bon punt s’ha tingut coneixement de la col•lisió, s’ha tallat la circulació en aquest tram de la C-14, abaixant-se les barreres que hi ha ubicades a l’accés al túnel, s’hi han activat els semàfors en vermell i s’ha fet sonar la megafonia interior, que ha informat de la incidència, ha demanat calma als ocupants dels vehicles que s’han quedat a l’interior del túnel en el moment de l’accident, i els ha instat a abandonar els cotxes.
De forma simultània, des del Centre de Control de Carreteres de Vic, i posteriorment també des del 112, s’han activat els diferents serveis d’emergència mentre el Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) ha activat el Pla de Protecció Civil de Catalunya, Procicat, en fase d’emergència. Transmesa l’alarma, s’ha posat en marxa la cadena d’activació de recursos per fer front a l’eventualitat generada.
Efectius participants
Els Bombers de la Generalitat hi ha destinat 8 dotacions; un total de 20 efectius humans, que han treballat inicialment en l’extinció del foc i posteriorment en el rescat de les persones ferides. Paral•lelament, també han inspeccionat el túnel i les seves rodalies per constatar que cap altra persona no n’hagués sortit pel seu propi peu i es trobés perduda intentant fugir.
Per la seva banda, el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) hi ha desplaçat 1 ambulància de Suport Vital Intermedi (SVI), 2 de Suport Vital Avançat (SVA) i 2 vehicles de comandament. Per la seva banda, la Creu Roja hi ha fet arribar 2 ambulàncies SVB i 3 vehicles de transport.
Els Mossos d’Esquadra, que han fet tasques de senyalització, control de trànsit i d’informació als conductors dels vehicles afectats pel tall de la carretera, hi han fet treballar 3 vehicles i un total de 10 agents, inclosos els 4 membres de la Unitat de Subsòl.
Al cap d’aproximadament una hora de la topada, els Bombers de la Generalitat havien finalitzat les seves tasques, mentre el SEM estava finalitzant l’assistència i l’evacuació dels ferits amb el suport de la Creu Roja. Un cop s’han retirat els vehicles accidentats de la via i s’ha restablert el trànsit, el Centre de Coordinació Operativa de Catalunya ha desactivat el Procicat, que en total ha estat en vigor una hora i mitja.
Balanç del simulacre
A manca de l’anàlisi detallada de les tasques de salvament que s’han dut a terme al llarg del simulacre i de les gestions d’activació de recursos i de coordinació entre organismes participants en l’exercici, la Direcció General de Protecció Civil en fa una valoració positiva des d’una triple perspectiva:
1.- El simulacre ha posat en contacte els cossos operatius que haurien de treballar en una emergència real. Això ha possibilitat el coneixement mutu i posar en pràctica el repartiment de funcions de cadascun d’ells i la delimitació d’espais de treball, de manera que la feina de cada cos no ha entorpit la dels altres
2.- Per una altra banda, l’exercici ha fet que els grups actuants hagin conegut l’entorn físic de l’emergència, és a dir, les característiques del túnel, els dispositius de seguretat (barreres, semàfors, ventiladors, megafonia), els seus accessos i l’entorn més proper, que podria ser utilitzat en una emergència real
3.- Finalment, s’han executat els protocols i els procediments d’actuació davant una crisi d’aquestes característiques, de manera que se n’ha pogut revisar la funcionalitat (la cadena d’avisos entre cossos actuants i organismes, el sistema de recollida de dades inicials per tal de dimensionar el dispositiu de salvament que cal activar, i el catàleg de recursos disponibles per al total restabliment de la normalitat un cop acabades les maniobres de salvament).