Una dotzena d'experts analitzaran els diversos models d'aprofitament dels recursos naturals en una jornada a Estamariu
La sessió tindrà lloc el 27 de novembre i comptarà amb especialistes en gestió forestal, pagesia i ramaderia. La Fundació Planes Corts vol impulsar un espai de debat des d'on canalitzar les necessitats del sector
Una dotzena d'experts dels àmbits de la gestió forestal, la pagesia i la ramaderia es reuniran a Estamariu per analitzar diversos models o possibilitats d'aprofitament dels recursos naturals que hi ha a les zones de muntanya. La trobada tindrà lloc el 27 de novembre en la jornada "Ruralisme i capital natural: el valor del paisatge", que es durà a terme a l'Espai Joan Planes.
La sessió arrencarà al matí (9.30 h) amb les intervencions de benvinguda, que aniran a càrrec de l'alcaldessa d'Estamariu, Pilar Melsió, i la presidenta de la Fundació Planes Corts, Teresa Corts. A continuació, començarà el primer dels tres blocs temàtics, dedicat a la gestió forestal. Així, durant una hora es parlarà de l'aprofitament de la fusta i de sectors emergents que hi ha al voltant de la gestió del bosc i, a més, del recurs que representen els crèdits climàtics.
En aquesta taula rodona hi participarà Paco Cano, assessor de Gestió Forestal i Innovació del Centre de Ciència i Tecnologia forestal de Catalunya; Urgell Escribà, directora de la Fundació Integra Pirineus; Albert Domingo, responsable d’Innovació i Transferència Tecnològica de la Generalitat de Catalunya, i Miquel Ventura, consultor expert en capital natural, innovació sostenible i desenvolupament territorial.
Pel que fa al bloc de la pagesia, es plantejarà un debat sobre possibles conreus que són aptes a les zones de muntanya i que, amb el seu cultiu, afavoreixen que el bosc no avanci de forma indiscriminada. Així, també durant 60 minuts, es posaran damunt la taula qüestions com l'adaptació al canvi climàtic dels conreus d'alçada o la conservació de prats amb l'objectiu d'evitar incendis.
L'anàlisi d'aquests temes anirà a càrrec de Raül Bobet, enòleg i copropietari de Castell d’Encús; Jordi Pont Tor, propietari de Mas cal Gintó; Carolina Solé, propietària de Els jardins de la Barrota, i Enric Vadell, director dels Serveis Territorials d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de l’Alt Pirineu i Aran.
El tercer bloc temàtic de la jornada, d'una hora de durada, estarà dedicat a la ramaderia, i plantejarà el repte de fer rendible el model extensiu i la generació d'energia mitjançant biogàs com a element de garantia de les explotacions. Hi prendran part Jordi Navarra, ramader i alcalde de Sant Esteve de la Sarga; David Planes, vicepresident de la Fundació Planes Corts i responsable de la Comunitat Energètica de l’Alt Urgell - la Vall del Port Negre; Urgell Isús, vicepresidenta de l’associació de Dones del Món Rural, i Víctor Gil, tècnic de l'àrea de Paisatges i Societats Resilients de la Fundació Pau Costa.
Manifest per millorar l'aprofitament dels recursos naturals
Les taules rodones estaran moderades pel geògraf especialitzat en estudis urbans i ordenació del territori, Oriol Nel·lo. L'objectiu és que els diversos elements que surtin en el debat serveixin per tancar la sessió amb un manifest amb peticions concretes que permetin millorar l'aprofitament dels recursos naturals. De fet, amb aquesta activitat, la Fundació Planes Corts pretén impulsar "un espai de debat des d'on canalitzar les necessitats del sector".
La jornada "Ruralisme i capital natural: el valor del paisatge" serà la tercera que organitza la Fundació, que té com a missió fixar població i garantir la qualitat de vida. Per aquest motiu, des del 2024, l'entitat aborda l'anàlisi de diferents temàtiques, centrades sempre des de la visió del món rural. En aquesta ocasió, es posa el focus en el paisatge, com un element que s'ha construït amb la gestió que s'han fet dels recursos naturals que ens proporciona.
Les inscripcions a la jornada es poden fer des del web de la Fundació Planes Corts.
