Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Una exposició a Salàs de Pallars recorda les Xocolates Nelia i les seves insòlites campanyes de publicitat

Una exposició a Salàs de Pallars recorda les Xocolates Nelia i les seves insòlites campanyes de publicitat

Ara fa un segle, l'empresa catalana va fer volar una avioneta per la platja de Barcelona tot llençant paracaigudes petits amb els seus dolços. La promoció de la marca, avançada a l'època, no va reeixir i van haver de tancar a la dècada de 1930

Sisco Farràs, al Museu de les Botigues, amb el llibre de l'exposició 'Nelia. Un dolç fracàs' (Foto: ACN)
Sisco Farràs, al Museu de les Botigues, amb el llibre de l'exposició 'Nelia. Un dolç fracàs' (Foto: ACN)
06/05/2021 12:40

El Museu de les Botigues, a Salàs de Pallars, ofereix actualment la possibilitat de veure una exposició que rescata de l’oblit les Xocolates Nelia, una marca catalana que ara fa un segle, a la dècada de 1920, va revolucionar la publicitat amb campanyes innovadores i atrevides. Una estratègia avançada al seu temps a la qual, no obstant això, els consumidors de l'època no hi van acabar de respondre, cosa que va portar a la desaparició de l'empresa als anys 30. A aquest final hi fa referència el títol de la mostra: 'Nelia. Un dolç fracàs'.

El responsable de l'exposició, Sisco Farràs, recorda que a la dècada de 1920 van aparèixer una sèrie de personatges publicitaris que, amb el temps, han esdevingut autèntiques icones de la publicitat comercial a l'Estat: el majordom Netol, la nena de Tintes Iberia, l'entremaliat Chiquilín o bé el vailet de Freixenet. Farràs, però, subratlla que el personatge comercial més popular d'aquells anys va ser la nena Nelia, que era la imatge de la marca de xocolates del mateix nom. 

El director de l'activitat retrospectiva també n'esmenta que l'empresa va fer "la campanya de publicitat més creativa i excèntrica" feta a Catalunya en aquella època: es va fer famosa per accions com ara comprar una avioneta a Anglaterra i fer-la volar per la platja de Barcelona tot llençant petits paracaigudes amb xocolatines. Una idea que després d'altres empreses van imitar al llarg de les dècades següents.

Caramels amb pal, concursos i patinets

El personatge de la Nelia el va crear el dissenyador gràfic valencià Lluís Garcia Falgàs i a partir d'allà es va encetar tot un seguit d'accions sorprenents per donar-lo a conèixer. La nena apareixia en els envasos, que "eren molt luxosos, com si es tractés d'un perfum de l'època", narra Farràs. Un altre producte curiós que es pot veure a l'exposició és un caramel amb un pal, cosa que demostra que Nelia ja es va avançar trenta anys abans a una altra marca catalana, Chupa Chups, ara coneguda arreu del món per aquest producte.

Nelia va ser innovadora també pels col·leccionables de cromos personalitzats, pels anuncis, pels regals i fins i tot pels concursos. La majoria de nens de l'època anaven amb un "patinet Nelia", regalat per la marca de xocolates, que també està ara exposat a Salàs. Pel que fa als concursos, un dels més innovadors el van fer al costat del Bar Núria de Barcelona, davant de la font de Canaletes, on l'empresa va instal·lar una guardiola transparent gegant, plena de diners. Els clients havien d'enviar embolcalls de les xocolatines i intentar endevinar l'import exacte de diners. Qui ho encertava, s'emportava la meitat de l'import.

Totes aquestes campanyes, però, van acabar en "un dolç fracàs", tal com indica el títol de l'exposició, perquè la inexperiència empresarial dels impulsors -una família adinerada originària de Mataró- i la manca de resultats econòmics d'algunes estratègies van portar a la desaparició de Xocolates Nelia als anys 30. Sisco Farràs ho atribueix, sobretot, a que tenien una estratègia "molt moderna per un país que no ho era", en una població en la qual encara hi havia alts percentatges d'analfabetisme.

De l'exposició també se n'ha fet un llibre, que repassa la història d'aquesta fàbrica de xocolates que va néixer a Barcelona l'any 1923. Sisco Farràs ha explicat a l'ACN que Nelia "va revolucionar el mercat" i va ser de les marques més "modernes i innovadores" del seu temps.

Mostrar formulari de contacte