Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / UP exigeix solucions "urgents" a la crisi dels sectors ramaders

UP exigeix solucions "urgents" a la crisi dels sectors ramaders

Entre d'altres mancances, el sindicat agrari lamenta la "ineficàcia" del decret d'ordenació d'explotacions la manca de mitjans per fer complir la nova llei de la cadena alimentària. El Departament d'Agricultura abona 518.000 € en ajuts al sector d'oví i cabrum per l'afectació de l'estat d'alarma a la primavera
Una granja de vaques a Pujalt, al Pallars Sobirà (Foto: ACN / arxiu)
28/11/2020 10:40

Unió de Pagesos ha lamentat aquest divendres la "inacció" del Govern davant el "col·lapse" en què considera que es troben els sectors ramaders a Catalunya. El sindicat agrari ha advertit del "risc" que moltes explotacions hagin de plegar definitivament per manca de viabilitat, amb "el conseqüent despoblament a les zones rurals".

Els responsables dels sectors ramaders han denunciat "una gran falta d'inversió i un grau molt alt d'incompliment d'actuacions pendents des de fa mesos de l'Administració catalana". Des d'UP han assenyalat que estan a l'espera d'un gran nombre d'actuacions i normatives i ho atribueixen "a un Govern aturat, en part a causa del clima preelectoral que viu el país, i també per les circumstàncies derivades de la pandèmia".

Un dels problemes per als quals Unió de Pagesos reclama una solució és la modificació del Decret d'ordenació de les explotacions ramaderes, en el qual hi veuen "mancances i contradiccions". Tot i que Agricultura ha estat d'acord amb algunes de les seves demandes, asseguren que "la ineficàcia d'aquesta normativa no permet desencallar qüestions com ara la limitació de les explotacions lleteres a 300 vaques en producció -per aconseguir un model d’explotació familiar i sostenible-, la definició de noves distàncies entre granges d'aviram i porcí i la protecció de granges de mares per assegurar una producció porcina sostenible", entre d'altres.

L'organització agrària remarca que els sectors ramaders "s'han adaptat i s'han esforçat" per complir el nou decret de fertilització del sòl i de les dejeccions ramaderes, però "Agricultura no està facilitant les eines ni la informació necessàries per poder-ho dur a terme correctament". I recorden que "el retard en la notificació de dades impedeix presentar els plans de gestió". També critiquen el retard en la creació de l'Observatori Agroalimentari de Preus per a alguns sectors, com ara el cunícola.

Pel que fa a la Llei de la cadena agroalimentària, aprovada recentment al Congrés, UP denuncia que el Govern espanyol tampoc no ha posat en marxa mecanismes per fer complir la normativa i evitar fraus en escorxadors. Un altre problema que segueix afectant "de manera important la ramaderia" és, recorden, els danys de la fauna salvatge i cinegètica, que, a més d'atacar els animals, "són focus de malalties infecciones", entre les quals la Pesta Porcina Africana a través del porc fer. En aquest sentit, el sindicat ha tornat a reclamar al Govern actuacions de control i contingència de la fauna salvatge i agilitat en les compensacions per danys.

Finalment, els ramaders també exigeixen solucions per a qüestions com ara l'obligació dels ramaders de dur a terme les gestions de manera telemàtica, tenint en compte que "a moltes zones del territori la connectivitat és molt deficient". Mentre no es resolguin aquests problemes, el sindicat considera "imprescindible" que Agricultura ofereixi un servei presencial a les oficines comarcals.

Ajuts per les pèrdues durant l'estat d'alarma

El Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació ha abonat 518.000 euros en ajuts a un total de 666 explotacions ramaderes d'oví i cabrum, per compensar la pèrdua de renda que han patit per la COVID-19.

La declaració de l'estat d'alarma per part del govern espanyol va causar als productors d'aquest sector limitacions que van derivar en dificultats per comercialitzar amb normalitat les carns durant els mesos de març i abril. El tancament de la restauració o les dificultats econòmiques de la població han afectat directament la comercialització de xais i cabrits. Per això, aquest ajut pretén compensar el sector per les pèrdues que ha patit, amb la intenció de mantenir-lo viu i competitiu.

Agricultura va convocar al juliol aquests ajuts de minimis. El 12 de novembre, el Departament va publicar la relació dels expedients concedits i aquesta setmana ha fet efectiu el pagament de l'ajut.

Mostrar formulari de contacte