Veïns de Castellciutat demanen que s'habiliti un pas de vianants a la carretera N-260
Els habitants de la part oest del poble han de creuar la via sense cap punt senyalitzat, amb el perill real d'atropellament que això comporta. Aprofiten per denunciar que molts conductors no hi respecten el límit de 50 km/h. L'Ajuntament de la Seu avança actualment en la tramitació perquè a curt termini es liciti i s'executi aquest accés a peu entre les dues parts del poble
Un grup de veïns de Castellciutat demana que el Ministeri de Transports del govern espanyol, titular de la carretera N-260, i l'Ajuntament de la Seu d'Urgell habilitin un pas de vianants al pas de l'Eix Pirinenc per la població. Els habitants de la part oest del poble, al voltant de les naus industrials i de l'Hotel La Seu, no disposen de cap accés regulat per anar a peu d'un costat a l'altre del nucli, cosa que els representa un risc molt real de patir un atropellament en els seus desplaçaments quotidians.
Una de les veïnes afectades, Alexandra Dequivre, ha explicat que per exemple ella mateixa ha de creuar la carretera entre dues i quatre vegades al dia, perquè viu a prop del camí de la Llau de Benavarre i ha de portar les seves dues filles, de 8 anys totes dues, a l'Escola Castell-Ciutat, que està situada a l'altre extrem del nucli urbà i a l'altre cantó de la via. El moment més conflictiu el viuen al matí, perquè a aquella hora hi ha un trànsit molt intens en els dos sentits de la marxa, amb la presència d'un gran nombre de vehicles pesants, i no hi ha cap punt on els conductors estiguin obligats a aturar-se per cedir el pas als vianants. Això els obliga a vigilar molt i, finalment, a aprofitar els pocs moments en què no circula ningú ni de pujada ni de baixada. Alguns dies han d'esperar fins a un quart d'hora per poder passar.
Al migdia i a la tarda la circulació sol ser una mica menys intensa, però igualment els costa poder creuar i, al cap i a la fi, els segueix comportant un perill evident. En aquest sentit, aprofiten per denunciar que un dels motius d'aquest risc és que molts vehicles passen per aquesta travessia urbana sense respectar el límit de velocitat, que en aquell tram és de 50 km/h. A aquests factors s'hi afegeix que el punt on han de creuar té poca visibilitat, tant per a ells com per als conductors que van en direcció sud, perquè es troba en una corba just abans de la recta de Montferrer. Per tot plegat, creuen que de fet serien necessàries d'altres mesures de seguretat per als vianants, com ara un bony reductor de velocitat, un semàfor amb activació per botó o fins i tot un radar, però que com a mínim el pas de vianants és un mitjà totalment obvi i imprescindible.
Reivindicació de fa anys
La situació no afecta només famílies amb fills sinó també gent gran, que de vegades tenen més dificultats per creuar la calçada amb agilitat. Un d'ells, Joaquim Gomà, explica que ha de fer aquest desplaçament a peu sovint, fins a quatre cops al dia, ja sigui per anar a comprar a l'única botiga del poble, de visita al consultori mèdic o bé a l'hort que té al bell mig de Castellciutat.
Gomà indica que els veïns de més edat ja ho tenen assumit i van amb molt de compte, perquè ja fa molts anys que es demana una solució tant al Govern espanyol com a l'Ajuntament, però que per molt que passi el temps la situació segueix sent preocupant. I en aquest sentit, tem que faci falta que hi hagi algun accident greu perquè s'hi posi remei. D'altres habitants també fan sovint aquest desplaçament, per pujar al bar del poble o per anar a veure veïns, i es troben amb el mateix problema.
📷📹 Veïns de #Castellciutat demanen un pas de vianants a la travessia de la carretera #N260, atesa l’absència d’un accés a peu senyalitzat i el risc d’atropellaments. #AltUrgell #laSeu #Pirineu #trànsit + info: https://t.co/743kI0NZe9 pic.twitter.com/9roIRb643A
— RàdioSeu (@RadioSeu) June 17, 2024
Projecte en tramitació
Consultat per RàdioSeu, l'alcalde de la Seu d'Urgell, Joan Barrera, ha assegurat que comprèn perfectament la petició dels veïns perquè és una qüestió de seguretat i perquè, a més a més, "és una reivindicació de fa molts i molts anys". Per això, Barrera indica que el que ha fet l'actual equip de govern és continuar avançant en la tramitació i en les sol·licituds pertinents al Ministeri perquè aquest pas de vianants sigui una realitat. El batlle urgellenc ha puntualitzat que darrerament s'han trobat amb el problema que "el projecte no s'adequava al que havia de ser", per temes com ara l'acord amb els propietaris afectats o la xarxa d'aigua, i que per això ha calgut modificar-lo, per així completar el projecte definitiu. L'última passa que falta per fer és arribar a un conveni amb un propietari de la zona i confia que quan això estigui fet, finalment, ja es pugui executar l'actuació.
Paral·lelament, el consistori preveu avançar en els plecs de condicions per licitar l'obra i executar-la, per la qual cosa necessiten demanar permís a la Direcció General de Carreteres de l'Estat. Barrera apunta que aquesta tramitació pot trigar "uns mesos", però espera que no siguin més de tres mesos. Ara fa un any i mig, el febrer de 2023, l'Ajuntament va treure a informació pública el projecte inicial per a aquesta actuació, que es faria al punt on comencen les naus industrials de la zona, atès que allà ja hi ha més visibilitat tant per als conductors com per als vianants.
L'alcalde hi ha volgut afegir que s'ha pres "molt seriosament" aquesta reivindicació veïnal, atès que també exerceix com a regidor responsable de Castellciutat. Entre les millores que l'Ajuntament vol fer al poble, també ha esmentat el projecte de reforma del Rastrillo (presentat aquest mes passat), el reforç del manteniment de la via pública o bé una renovació gradual dels carrers, començant pel carrer del Doctor Robert. I hi afegeix que aquest pas de vianants a l'N-260 ja figurava com una de les peticions prioritàries a les reunions que han mantingut amb el veïnat. En revisar l'estat del projecte, van constatar que hi havia "algunes mancances", però confia que ara s'avançarà per fer realitat el reclamat pas zebra.
Els veïns de la part oest del poble esperen que aquesta solució arribi finalment, tenint en compte que ja fa més de dos anys que van reprendre la reivindicació i que, de fet, aquest pas de vianants ja s'havia sol·licitat molts anys enrere, incloent una campanya de recollida de signatures, però mai no s'ha resolt. Per això, demanen que les administracions competents en aquesta via accelerin els tràmits pel bé de la població. Sobre aquestes competències, Joaquim Gomà assegura que han constatat que a les vies que depenen de la Generalitat, com és el cas de la C-14 (que passa per poblacions com el Pla de Sant Tirs, Organyà, Coll de Nargó i Oliana), la tramitació per fer passos de vianants sol ser més ràpida que a les que depenen de l'Estat, que és el propietari de l'N-260.
Segons reconeix el Govern espanyol mateix, actualment aquest tram de l'Eix Pirinenc suporta un volum de trànsit de més de 15.000 vehicles diaris, amb pics estacionals de 22.000 en un sol dia en les dates en què hi ha més afluència, com és el cas d'alguns dies festius de l'estiu i l'hivern.