Veïns de Cava denuncien problemes i traves en l'accés a internet per part d'Eurona
El municipi alturgellenc assegura que des que MásMóvil ha adquirit l'empresa han augmentat les incidències i que se'ls fa "xantatge" perquè contractin serveis més cars. Demanen que les administracions hi intervinguin per garantir la preservació de l'activitat i la població al medi rural
El municipi de Cava ha denunciat problemes per accedir a telefonia i internet. L'alcaldessa, Gisela Sellés, assegura que els veïns pateixen actualment "el xantatge d'empreses privades" i "la inactivitat de l'administració" per deixar-los "sense la connexió a internet o bé canviar-la per una altra més cara i de pitjor qualitat".
En un comunicat, Sellés hi exposa que en aquest terme municipal de l'Alt Urgell -que té uns 50 habitants fixos- "antigament hi arribava el cable de telèfon, però en un moment donat es va decidir més convenient retirar-lo en lloc de pagar el manteniment, ja que els telèfons que en feien ús eren pocs, i es va substituir per una connexió d'antena de ràdio". Amb l'aparició d'internet a la dècada dels 90, hi afegeix, "els veïns no podien accedir-hi, ni posteriorment tampoc no es van poder contractar tarifes de més velocitat com les de l'ADSL".
El Consell Comarcal de l'Alt Urgell va facilitar la instal·lació d'antenes Wimax per a la distribució del senyal d'internet i va signar un conveni amb l'empresa Eurona perquè n'explotés la xarxa. Aquesta empresa ha estat oferint el servei d'internet "amb una qualitat força limitada, però suficient", segons la valoració que en fa l'actual consistori, que en destaca que aquesta implantació "va propiciar que els pobles no s'envellissin ni es despoblessin". Aquest servei bàsic també ha facilitat que gent jove s'instal·li al municipi i que apareguin nous negocis de turisme rural, "bàsics per a que la gent es pugui guanyar la vida en llocs tan recòndits".
Actualment, segons afirma Gisela Sellés, Eurona ha estat comprada per l'operador MásMóvil i aquesta empresa els hi ha dit "que no li és rentable seguir oferint el servei de connexió garantit per les antenes del Consell Comarcal" i que "la tecnologia és vella i obsoleta", un argument que l'Ajuntament considera fals. En aquest sentit, Sellés creu que l'objectiu que persegueix la companyia és "vendre serveis de connexió de pitjor qualitat i a un preu més elevat, com són el 4G o la connexió per satèl·lit".
Arran d'aquest conflicte, els darrers mesos els veïns han patit "talls d'alguns dies en la connexió o disminucions sobtades de l'ample de banda, a més del que qualifiquen d'"assetjament per telèfon, SMS i correu per tal que donem de baixa el servei contractat amb Eurona". A més a més, les darreres setmanes MasMóvil "ha implementat una pàgina d'avís que va saltant cada cert temps, pel qual demanen que els contactis per millorar la connexió i et facin arribar el router nou". En realitat, segons l'Ajuntament, "aquest suposat canvi de router és fals i quan truques és per canviar-te a un contracte de connexió 4G, que és més car i no té cobertura al municipi". Quan apareix aquest avís, detallen, "la connexió es talla fins que obres un navegador i prems el botó de continuar, de manera que totes les altres connexions que no funcionen amb navegadors queden tallades", incloent dispositius mòbils i televisors amb connexió a internet.
"Tracte inadmissible"
Des del consistori de Cava conclouen que "aquest tracte per part de l'empresa, amb la qual hi ha contractat un servei, és inadmissible" i que "no només s'està perjudicant les famílies i nens que viuen al poble, impedint-los teletreballar o presentar treballs d'escola, sinó que també s'estan perjudicant els pocs negocis que funcionen al municipi, com les cases de turisme rural".
El comunicat acaba dient que els veïns i veïnes rebutgen "que serveis més cars i de pitjor qualitat com la connexió per satèl·lit (amb una latència molt gran) o la 4G (sense cobertura al municipi) siguin una alternativa". Per tot plegat, des del municipi del Baridà demanen que les administracions superiors hi intervinguin "de forma urgent" per garantir el correcte accés a internet mentre la fibra òptica no arribi al municipi o bé es pugui renovar el sistema amb millor tecnologia. L'alcaldessa recorda que "l'accés a internet és un dret humà que fa possible altres drets fonamentals com el d'expressió i opinió" i que "els Estats i les Nacions Unides tenen el deure de garantir l'accés a una connexió de banda ampla a tots els ciutadans", tal com reflecteix una resolució del Consell dels Drets Humans de l'ONU de l'any 2012.