Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Xerrada a la Seu d'Urgell sobre la importància de recuperar la memòria històrica, amb Salvador Sabrià i Lluís Obiols

Xerrada a la Seu d'Urgell sobre la importància de recuperar la memòria històrica, amb Salvador Sabrià i Lluís Obiols

L'acte tindrà lloc dijous vinent, 30 de gener, a les 8 del vespre, a la Sala de la Immaculada. La conferència s'inclou en el programa de les Festes de Sant Sebastià

Programa de les Festes de Sant Sebastià
Programa de les Festes de Sant Sebastià
28/01/2025 19:57

La Sala de la Immaculada de la Seu d’Urgell acollirà dijous vinent, 30 de gener, a les 8 del vespre, la xerrada "La importància de recuperar la memòria històrica", a càrrec del periodista Salvador Sabrià Pau, i l'historiador Lluís Obiols Perearnau, arxiver municipal de la Seu d'Urgell. L'acte, que s'emmarca en les Festes de Sant Sebastià, servirà per establir un diàleg sobre l'obra "L'escriptori de la Seu: la recerca de l'avi desaparegut el 36".

El llibre de Sabrià recorda que en plena revolució anarquista, la nit del 10 d’octubre de 1936, al cementiri de la capital de l'Alt Urgell van ser afusellades vint-i-tres persones. També explica que no consta que aquella nit "funesta" hi hagués hagut cap combat a la població, ni cap aixecament militar violent —tot i tenir-hi un regiment en actiu—, ni tampoc cap rebuig armat contra els que des del primer moment es van oposar al cop d’estat de Franco. Quan al cap d’un any es van exhumar els cadàvers —en una actuació promoguda per la Generalitat—, només en van aparèixer vint-i-dos. Hi faltava el fondista Jaume Sabrià, avi del periodista terrassenc.

Precisament, l’exploració del cas és la base del llibre al qual es farà referència, que fa un recorregut atent per la quotidianitat de la Seu durant aquells anys i posa en relleu "l’arbitrarietat de la violència, la dificultat de «conviure» amb un familiar desaparegut i el persistent esforç col·lectiu per recuperar la memòria històrica".

Altres conferències sobre història

També aquest dijous, a dos quarts de 7 del vespre, al Centre Cívic Escoles Velles de Bellver de Cerdanya, està prevista la xerrada "Converses de Cafè "Fem Memori": parlem d'agricultura i ramaderia, la nostra experiència", a càrrec de Jordi Aymerich, de cal Peu Negre de Pi; Ventura Ribot, de cal Perna de Bor; Pere Rosell, de la Renda de Talló, i Albert Serra, de cal Puig de Pi.  

D'altra banda, a les 7 del vespre, a l'Espai Columba de Santa Coloma (Andorra), es farà la presentació del llibre "La protecció del territori pirinenc: vintenes Trobades Culturals Pirinenques", amb la intervenció de la Ministra d’Afers Exteriors del Govern d'Andorra, Imma Tor; el coordinador de les revistes Frontissa digital i Plecs d’Història Local, Josep Santesmases, i la presidenta de la Societat Andorrana de Ciències, Àngels Mach. 

Mostrar formulari de contacte