El Govern espanyol veu possible l'obertura de l'Aeroport Andorra-La Seu a vols de fora l'Espai Schengen
Tot i això, el delegat Carlos Prieto vincula la mesura a un "acord bilateral ampli" que inclogui solucions al fenomen dels "falsos fronterers". El Govern andorrà valora bé la predisposició i demana més implicació del sector privat del Principat per potenciar el camp de vol
El delegat del Govern espanyol a Catalunya, Carlos Prieto, ha participat aquest dimecres al XXVI Cicle de l’associació Empresa Familiar Andorrana (EFA), que ha tingut com a tema central l’Aeroport Andorra-La Seu i el seu pla d’expansió d’operacions. I sobre aquest tema, Prieto ha dit que veu possible que a curt termini s'aconsegueixi l'obertura de la pista urgellenca a vols de fora l'Espai Schengen, reclamada principalment des d'Andorra, si bé matisa que aquesta ampliació del seu àmbit d'actuació ha d'emmarcar-se en un "acord bilateral ampli", que també inclogui posar ordre al fenomen conegut com a "falsos fronterers". És a dir, treballadors amb feina a Andorra -principalment extracomunitaris- que s'han establert a viure a la Seu o a d'altres poblacions de l'Alt Urgell però segueixen figurant com a residents al Principat.
En la seva intervenció al cicle, Carlos Prieto ha destacat la importància de “consolidar l’aeroport com a infraestructura estratègica pel Pirineu”, però també la necessitat de "garantir la seguretat i l’ordre en la gestió fronterera a dins" per tal de permetre que pugui acollir vols procedents de fora l’espai Schengen. En aquest sentit, el delegat ha subratllat que “l’Aeroport Andorra-La Seu és un símbol de cooperació institucional” i ha reafirmat el compromís per "reforçar aquesta col·laboració bilateral i tècnica". Alhora, ha recordat el treball conjunt amb el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible per facilitar maniobres instrumentals (GNSS) i millorar la seguretat de les operacions.
Durant la seva intervenció, Prieto ha assegurat que la viabilitat de l’aeroport com a punt fronterer internacional dependrà d’un “acord bilateral més ampli". El delegat ha subratllat que "cal endreçar determinats aspectes en matèria migratòria i de control fronterer", especialment pel que fa als anomenats "falsos transfronterers", una situació que, recorda, "genera distorsions administratives i socials, tant al conjunt d’Espanya com per a la Generalitat de Catalunya". Sobre aquesta qüestió, ha posat de relleu la importància del nou sistema europeu d’identificació Entry/Exit (EES), que substituirà els segells físics dels passaports per un registre digital biomètric i ja s'ha començat a implementar, tot i que a la frontera del riu Runer no es farà, com a molt aviat, fins al 2 de febrer vinent. Per Prieto, aquest nou mecanisme "millorarà la seguretat i la traçabilitat dels moviments entre Espanya i Andorra". En aquest punt, el representant de l'Estat ha volgut "reconèixer" la tasca de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil en la gestió de la frontera i també "voluntat de diàleg i col·laboració del Govern andorrà" per trobar solucions compartides en matèria de mobilitat, seguretat i gestió migratòria.
Prieto ha conclòs que "el futur de l’Aeroport Andorra–La Seu depèn de la suma d’esforços entre totes les institucions" i que aquesta cooperació "és l’únic camí per afrontar els reptes globals del segle XXI".
Intervenció de Xavier Espot
La cloenda de la jornada ha anat a càrrec del cap de Govern d'Andorra, Xavier Espot, que ha celebrat "la bona predisposició" del Govern espanyol perquè l’aeroport pugui acollir vols de fora l’Espai Schengen. Espot ha manifestat que "totes les parts implicades treballem per poder desbloquejar ben aviat aquesta situació" i es mostra "convençut" que aviat es veurà l'arribada d'aquests avions, tal com ja s'ha vist l'estrena de les connexions amb Madrid i amb Mallorca.
Sobre el control de fronteres, el dirigent andorrà ha explicat que la negociació s’emmarca en les "converses globals" que mantenen els dos estats i que convertir l'Aeroport en una "nova frontera", a més de rebre vols de ciutats més llunyanes, també facilitarà la connexió directa amb el futur Heliport Nacional, previst a prop de l'estació d'esquí de Pal.
De la seva banda, el secretari d’Estat d'Infraestructures, David Forné, ha afirmat que la rebuda de vols fora l’Espai Schengen és "un element cabdal per poder impulsar l’aeroport". Tanmateix, Forné ha remarcat que per potenciar-los també cal que hi hagi més "implicació privada", d'empreses andorranes, perquè fins ara aquesta tasca de projecció l'ha liderat bàsicament el Govern andorrà, amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya, propietària de l'aeroport mitjançant l'empresa pública Aeroports de Catalunya. Una entesa entre governs que, recorda, ha permès que avui hi hagi les connexions amb Madrid i Palma.
Forné ha assenyalat que "des de la plena entrada en funcionament dels vols regulars, les xifres tant de passatgers com d’operacions no paren de créixer, i no només això, sinó que també ho fan el nombre d’hangars, d’empreses i, conseqüentment, els llocs de treball", que beneficien també l'economia de l'Alt Urgell. A l’acte també hi han participat l’ambaixador d’Espanya al Principat d’Andorra, Carles Pérez-Desoy; el president d’Empresa Familiar Andorrana, Daniel Armengol, i el director d’Aeroports de Catalunya, Jordi Candela.
