Els municipis de l'Alt Urgell resolen amb "resignació" i sense grans incidències l'apagada
Les diferents poblacions s'hi van adaptar amb més o menys facilitat i la principal molèstia ha estat el fet de quedar incomunicats pel col·lapse en la telefonia. Serveis comarcals com el menjador escolar es van seguir prestant malgrat l'avaria
Els municipis de l'Alt Urgell han superat amb "resignació" i sense grans incidències l'apagada elèctrica massiva d'aquest dilluns. Tot i que ha estat una avaria sense precedents pel seu abast geogràfic (ha afectat la totalitat de la península ibèrica), des del Consell Comarcal han pogut constatar que a la majoria de poblacions l'han afrontat adaptant-se a la situació sense molts contratemps, més enllà de l'evident i ja comentat perjudici que ha causat per a molts comerços i empreses, sobretot les que tenien gènere en congeladors o neveres.
La presidenta del Consell de l'Alt Urgell, Josefina Lladós, ha explicat a RàdioSeu que aquest dimarts, quan tot just es començava a recuperar la normalitat, han fet una ronda de consultes amb els ajuntaments per saber si encara hi havia problemes i han confirmat que no hi havia hagut incidents greus i que les diferents poblacions s'havien adaptat a la situació amb més o menys facilitat. A més a més, el fet que de seguida se sabés que era una avaria de gran abast va fer que ràpidament l'atenció se centrés en les administracions superiors, perquè els ens locals ja eren conscients que en aquest cas no hi podien fer res.
Lladós sí que assenyala que durant l'apagada va ser igualment difícil comunicar incidències perquè va anar acompanyada d'un col·lapse a les xarxes de telefonia i internet, que va deixar la majoria de la població sense cobertura. Aquest fet ha estat el que ha generat més molèsties, malgrat que de fet molts municipis de l'Alt Urgell i del Pirineu estan -contra la seva voluntat- més acostumats a aquests problemes que els de la resta de Catalunya.
En tot cas, la també alcaldessa de Ribera d'Urgellet indica que la situació excepcional no va impedir que seguissin endavant algunes activitats i, sense anar més lluny, en aquest municipi es va fer amb normalitat el ple municipal que hi havia previst a la tarda. Paral·lelament, explica, "els veïns s'ho van agafar amb resignació, sabent que era un tema global i esperant que es recuperaria la normalitat quan estigués resolt". També hi ha influït en aquest punt de vista, hi afegeix, el fet que per exemple "a l'Alt Urgell no tenim trens, i això també ha fet que la incidència en el dia a dia no hagi estat tan gran".
Pel que fa a aquesta relativa normalitat, dins la gravetat de l'episodi, des del Consell han explicat que de fet alguns dels principals serveis que ofereixen, com el menjador escolar, van seguir funcionant malgrat l'apagada. L'única incidència en aquest servei, gestionat per l'empresa pública IAUSA, ha estat que alguns aliments es van fer malbé, però es van poder substituir ràpidament per d'altres que sí que estaven a punt i en bones condicions, de manera que es va poder servir igualment els àpats als alumnes.