L’Arxiu Comarcal de l’Alt Urgell celebra la Setmana Internacional dels Arxius en el marc del seu 10è aniversari
L’Arxiu Comarcal de l’Alt Urgell celebra la Setmana Internacional dels Arxius amb dues exposicions virtuals que s’emmarquen en el projecte arxivístic 'Catalunya des dels Arxius: esdeveniments i festes populars digitals', un programa de difusió virtual de la Xarxa d’Arxius Comarcals de Catalunya. Les mostres se circumscriuen dins dels capítols 6 –Primavera fotogràfica- i 7 –Corpus Christi i Patum.
La primera proposta porta per títol 'Tres fotògrafs' i recorre breument la història de l’extinta Agrupación Fotográfica Seo de Urgel a través d’una selecció d’imatges de tres dels seus integrants, els fons dels quals custodia l’Arxiu Comarcal de l’Alt Urgell: Josep Maria Esclusa, Ramon Ingla i Miquel Planella. La segona, 'Pinzellades del Corpus a l’Alt Urgell', recorre diferents manifestacions del Corpus a la Seu d’Urgell, Organyà, Ogern i Oliana des dels anys 40 i fins a l’actualitat, mitjançant la fotografia, la premsa i la literatura.
En paral·lel, l’Arxiu Comarcal de l’Alt Urgell inicia la commemoració del seu 10è aniversari, que s’allargarà fins al mes de juny del 2021. En aquest període es portaran a terme activitats vinculades tant a la recapitulació dels principals esdeveniments, participants i fites de l’Arxiu Comarcal, com a la difusió del patrimoni cultural i documental de la comarca.
Tres eixos de treball
L’Arxiu Comarcal de l’Alt Urgell (ACAU) es va inaugurar l’11 de juny de 2010. El setembre de 2006 es va signar el conveni de construcció de l’equipament i el desembre de 2009 es va formalitzar el conveni de cogestió entre el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, el Consell Comarcal de l’Alt Urgell i l’Ajuntament de la Seu d’Urgell, en virtut del qual l’arxiu municipal i el seu personal tècnic es van integrar al projecte. La inauguració va anar a càrrec del Conseller de Cultura, Joan Manel Tresserras; el subdirector general d’arxius, Ramon Alberch; l’alcalde de la Seu d’Urgell, Albert Batalla; el president del Consell Comarcal de l’Alt Urgell, Jesús Fierro, i l’arquebisbe d’Urgell, Mons. Joan-Enric Vives.
Des de l’any 2010, l’ACAU ha incidit en tres eixos de treball: l’ingrés i conservació del fons, la gestió documental i el suport a l’administració local, i la recerca i difusió cultural. En el primer cas, l’ACAU custodia un total de 142 fons, així com la còpia digital de 171 fons no ingressats. El volum total de documentació ingressada és de 1.737 metres i, en el cas exclusiu de fotografies, supera les 190.000 imatges, gran part de les quals ja es troben digitalitzades i en procés d’identificació.
Pel que fa a la gestió documental i suport a l’Administració local, l’ACAU ha estat un dels primers arxius de la XAC en implementar, des del seus inicis, la còpia digital en substitució del préstec. L'equipament ha desenvolupat un programari per a la gestió híbrida de la documentació –GOAL- utilitzat més enllà dels límits de la comarca de l’Alt Urgell.
Finalment, en relació amb el recolzament a la recerca i la difusió cultural, fins al desembre de 2019 l’ACAU ha portat a terme un total de 466 activitats, entre exposicions, conferències, cursos i visites escolars, entre d'altres. L'assistència aproximada ha estat de prop de 40.000 persones.
Virtualització
Dins l’àmbit de la catalogació documental i bibliogràfica, l’arxiu disposa d’unes 170.000 unitats documentals catalogades i prop de 52.000 referències bibliogràfiques. Respecte a la recerca, l’arxiu és la seu de l’Institut d’Estudis Comarcals de l’Alt Urgell (IECAU) i, recentment, ha instituït amb l’Ajuntament de la Seu d’Urgell i el Consell Comarcal de l’Alt Urgell la beca de recerca “Ciutat d’Urgell”.
Els reptes dels propers anys incidiran en la difusió en línia de bona part dels seus fons així com la virtualització d’una part important dels seus productes i recursos de difusió