Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Municipis del Pirineu afectats per talls de telefonia i internet reclamen al Govern més control vers les operadores

Municipis del Pirineu afectats per talls de telefonia i internet reclamen al Govern més control vers les operadores

Els alcaldes demanen un contacte directe amb les companyies telefòniques per comunicar-s'hi quan hi hagi incidències. Lamenten el fet que els problemes de connexió afecten serveis bàsics i tenen repercussions econòmiques

Estació de telecomunicacions instal·lada a l'estació de nòrdic de Tuixent - La Vansa (Foto: Albert L. Cobo/ACN)
Estació de telecomunicacions instal·lada a l'estació de nòrdic de Tuixent - La Vansa (Foto: Albert L. Cobo/ACN)
18/01/2025 21:55

Alcaldes de municipis afectats per talls de cobertura mòbil i Internet reclamen a les administracions superiors més control vers les operadores i poder contactar-hi directament quan hi hagi una incidència. La demanda principal és tenir assegurada la connectivitat "com en altres zones més poblades". I és que en les últimes setmanes, diversos nuclis pirinencs han patit problemes de connexió. Per exemple, Josa i Tuixent (Alt Urgell) va estar vuit dies sense servei al desembre, i la Val d'Aran, el Pallars Sobirà i l'Alta Ribagorça van quedar-se sense cobertura durant més de quinze hores el passat dia 29.

La problemàtica es va repetir en diferents punts de Catalunya, en alguns casos coincidint amb dates importants per a l’activitat turística. Això va provocar que el Govern es reunís amb les operadores de telecomunicacions i el món local a principis de gener per analitzar la situació i buscar solucions. Entre d’altres, es va acordar revisar els protocols i crear un comitè tècnic per millorar la gestió de les incidències.

Incidències "recurrents"

El municipi de Josa i Tuixent (Alt Urgell) va estar vuit dies sense servei de la companyia Telefónica durant el desembre. Un dels talls es va produir durant quatre dies consecutius, coincidint amb el cap de setmana llarg de la Puríssima, i també n'hi va haver entre el 29 de desembre i l’1 de gener. Aquest municipi queda a una hora de distància de poblacions més grans, com la Seu d’Urgell, Berga i Solsona. “Estem lluny de qualsevol ciutat que pugui donar un servei alternatiu”, lamenta la seva alcaldessa, Marta Poch, que assegura que els problemes de connectivitat són “freqüents” a la zona i que se senten “impotents” a l’hora d'intentar trobar solucions a aquestes incidències “tan recurrents”.

Poch apunta que al municipi no es disposa de cap caixer automàtic on poder retirar diners en efectiu, cosa que els impedeix poder fer pagaments quan deixen de funcionar els datàfons per manca de connexió. I afegeix que hi ha serveis bàsics que resten “totalment interromputs”, com l’escola, el consultori mèdic o l’ajuntament. “Tirem enrere tot el que podem avançar com a poble, ja que estem coberts de serveis que, sense connexió, queden inutilitzables”, remarca en declaracions a l'ACN.

L’alcaldessa també apunta al fet que des del consistori no es pot interlocutar amb cap responsable de la companyia telefónica, més enllà dels números d’atenció al client. Això, diu Poch, fa que no es pugui obrir una incidència a nivell comunitari, sinó que totes es tractin de forma individual. “No tenim la certesa que hagi arribat la incidència i s’hagi buscat una solució, ni estem informats de com va evolucionant la seva reparació”, assegura. “Tenim el dubte de si realment es vol solucionar el problema, perquè creiem que hi ha diverses opcions”, manifesta.

Davant d’això, creu que la Generalitat ha d’obligar les companyies a adquirir el compromís de prestar un bon servei, com el de les àrees urbanes. “Cal posar-nos al mateix sac que els pobles grans, ja sigui en manteniment, en buscar solucions a una avaria i en donar informació”. I conclou: “El que no pot ser és que tinguem el temps d’espera de 4 o 5 dies”.

Necessitat d'un pla B

Consultat per l'ACN, l’alcalde de Vielha i Mijaran, Juan Antonio Serrano, ha manifestat que “és una vergonya deixar mig Pirineu sense connectivitat, no aportant-se cap explicació per part de les administracions ni de Telefónica", companyia que ha declinat fer declaracions sobre aquest tema. Serrano considera important disposar d’un pla B en casos de caiguda del servei i també ha demanat que els batlles tinguin un telèfon directe on adreçar-se per conèixer de primera mà l’estat de l’incident i poder informar la ciutadania.

Durant el tall del passat 29 de desembre, Serrano relata que es va tardar més de sis hores per poder parlar amb un responsable de Telefónica, "des de les sis de la tarda fins a la mitjanit". El servei va quedar interromput després que una màquina tallés un cable de fibra òptica en una finca agrícola dels afores de Talarn (Pallars Jussà). En aquest sentit, Serrano considera una “barbaritat” que les comunicacions de tres comarques de l’Alt Pirineu i Aran depenguin “d’un cable”, i s’ha preguntat què hauria passat si s’hagués trigat setze hores a resoldre una avaria igual si un tractor hagués tallat un cable en una finca del Prat de Llobregat i hagués deixat sense servei tota l’àrea metropolitana de Barcelona.

L'alcalde recorda que aquesta problemàtica té repercussió en els serveis bàsics, ja que l'incident va impedir consultar historials a hospitals i centres sanitaris, l’ús de datàfons o de caixers automàtics "en un cap de setmana de ple turístic al Pirineu", fet que va motivar queixes de visitants, comercials i hostalers de la zona. Per això, Serrano ja s’ha reunit amb la companyia Telefónica per trobar solucions. “No pot tornar a succeir”, afirma. En aquest cas, Serrano atribueix la situació a “una manca d’inversions durant anys, de respecte i de dedicació per part de les administracions superiors” i insta a posar en marxa “solucions urgents”.

Mostrar formulari de contacte