Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Nous problemes de circulació a la línia de tren R3 entre Puigcerdà i Planoles

Nous problemes de circulació a la línia de tren R3 entre Puigcerdà i Planoles

El servei de RENFE ha estat tallat sis hores al llarg de dissabte, després que al matí un comboi es va quedar avariat a la Molina, just abans de l'entrada al túnel de Toses. Els passatgers es van trobar sense servei alternatiu de bus

Estació de tren de la Molina (Foto: arxiu)
Estació de tren de la Molina (Foto: arxiu)
05/06/2023 10:05

La línia de tren R3 de Rodalies RENFE, en el tram entre Puigcerdà i Planoles, ha patit noves incidències aquest cap de setmana. Dissabte, aquesta part pirinenca del trajecte entre Barcelona i la Cerdanya va quedar fora de servei al llarg de sis hores, després que al matí (9.53 h) un dels combois es va quedar avariat a la Molina, just abans de la boca nord del túnel de Toses.

L'aturada va obligar a evacuar els 80 passatgers del comboi i va fer que la circulació quedés interrompuda a tota la part nord de l'R3. Protecció Civil ha activat la prealerta del pla per emergències en el transport de viatgers per ferrocarril (Ferrocat). De la seva part, ADIF -responsable de manteniment de la línia- va haver de demanar ajuda als Bombers de la Generalitat per evacuar el passatge, que era majoritàriament gent gran. Així, cinc dotacions dels Bombers es van desplaçar a la zona i van ajudar els afectats a recórrer a peu el tram fins a l'estació, que està situada a 1.420 metres d'altitud.

Manca de places per la coincidència amb esdeveniments

A tot plegat s'hi va afegir el fet que, a diferència d'altres avaries semblants, els afectats es van trobar que quan van arribar a l'estació de la Molina no hi havia servei alternatiu de bus per a la totalitat dels 80 viatgers que anaven en aquest tren. Segons ha informat l'ACN, des de RENFE van justificar aquesta manca de previsió pel fet que havien derivat aquests busos a d'altres finalitats i donant per suposat que aquest vehicle no faria falta a l'R3. Concretament, havien de donar servei al festival Primavera Sound a Barcelona, el Gran Premi de Fórmula 1 a Montmeló i a desplaçaments específics del pont festiu de la Segona Pasqua a l'Àrea Metropolitana.

Més endavant es va enviar un altre vehicle al lloc dels fets perquè tots els usuaris poguessin continuar el viatge, encara que fos per carretera. Pel que fa al trànsit ferroviari, es va reprendre finalment cap a les 4 de la tarda.

L'última incidència destacada a l'R3 va ser el 13 de maig passat, quan la manca de tensió a la línia elèctrica va deixar sense servei aquest mateix tram. Pocs dies abans, el 9 de maig, es va produir un dels accidents més greus dels darrers anys a la línia, quan una catenària va explotar i es va encendre al bell mig de l'estació de Manlleu. Les imatges de passatgers i vianants fugint espantats, per por de patir una electrocució, van esdevenir virals. I és que l'incident es va produir enmig d'un ruixat en aquesta ciutat osonenca, per la qual cosa el terra estava ben xop. Per sort, no hi va haver ferits.

També aquest mes passat, el digital 'El Diario' ha publicat una recerca en què s'hi pot constatar que al llarg de l'any 2022 l'R3 va acumular fins a 170 incidències -una mitjana de quasi 5 incidents per estació- i que hi va haver problemes de circulació almenys un de cada tres dies (34,3%). La línia de Puigcerdà va ser la tercera amb més dies d'incidències, només superada per les línies R4 (222 problemes) i RG1 (171). En aquests dos casos, el percentatge de dies amb imprevistos greus s'eleva fins al 44,4% i el 36,7%, respectivament. En conjunt, l'any passat Rodalies Catalunya va acumular retards greus la gran majoria de dies (4 de cada 5) i la cancel·lació d'unes 2.000 circulacions.

Mostrar formulari de contacte