RENFE assegura que per recuperar el Tren Blanc ha de suprimir d'altres serveis
L'empresa estatal reconeix que té dèficit de maquinistes, per retards en la formació, i que ara mateix no pot oferir el mateix servei que abans de la pandèmia. L'absència del semidirecte causa indignació dels usuaris i de les comarques amb més trànsit durant l'època de neu
RENFE ha exigit a la Generalitat "que indiqui quins serveis vol suprimir" per "fer viable" la recuperació del Tren Blanc. Aquesta és la resposta que la companyia ferroviària espanyola ha donat al requeriment fet pel Govern català perquè es reprengui el semidirecte que, fins ara fa dos anys, enllaçava l'àrea de Barcelona amb les estacions d'esquí de Vall de Núria i La Molina.
El servei es va eliminar l'any passat, per les restriccions per la pandèmia, però ara l'operador estatal no només no l'ha recuperat sinó que ha desafiat el Govern català, tot instant-lo a acceptar la supressió d'altres freqüències si vol que el tornin a posar en funcionament. En aquest sentit, RENFE ha reconegut que el motiu d'aquesta exigència és el dèficit de maquinistes. Una situació que atribueix als "retards en la formació i homologació de nous maquinistes, per la pandèmia", cosa que els "impedeix oferir el 100% dels serveis que oferia l'any 2019, entre els quals el del Tren Blanc". Sí que s'han recuperat totes les línies convencionals, però encara no s'ha fet el mateix amb algues de comercials, com és el cas d'aquesta.
La ferroviària, a més a més, calcula que no tindrà resolt aquest dèficit de professionals fins al juny de 2022, amb la temporada d'esquí més que finalitzada.
Puigneró veu "més necessari que mai" el traspàs de Rodalies
Aquest dijous, ja abans que es conegués aquesta resposta, el vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, va aprofitar per reivindicar novament que el Govern català pugui assumir completament la gestió de Rodalies de Catalunya, pel mal servei que segueix prestant RENFE. Puigneró va manifestar que "la cancel·lació d'aquest Tren Blanc és una altra demostració que, ara més que mai, el traspàs de Rodalies és necessari".
El també conseller de Polítiques Digitals i Territori va explicar que ja ha exigit a RENFE la recuperació del Tren Blanc, perquè considera "lògic" que aquest servei se suprimís l'any passat, en plena pandèmia, però veu també lògic que es recuperi enguany. Encara més tenint en compte la gran afluència amb vehicles particulars que hi ha hagut a les estacions d'esquí aquest pont de la Puríssima i la previsió que es mantingui.
A més a més, Puigneró ha volgut deixar clar que la decisió de suprimir aquest semidirecte ha estat "unilateral" per part de la companyia ferroviària estatal. La mesura la va denunciar la setmana passada la plataforma d'usuaris de l'R3 i a la indignació per aquest fet s'hi han sumat d'altres entitats i institucions, entre elles els consells comarcals del Berguedà i el Ripollès. Lamenten que aquesta supressió coincideix amb un repunt dels problemes de trànsit els caps de setmana, sobretot a la C-16 i la C-17, i creuen que el Tren Blanc podria ajudar a descongestionar aquestes carreteres.