Territori estudia les opcions per millorar la connexió del Pallars amb Barcelona i Lleida
El Departament té sobre la taula tres propostes per fer més curt i segur el pas pel port de Comiols. Els consells del Jussà i el Sobirà han reclamat que s'executi el projecte ja existent
El Departament de Territori i Sostenibilitat treballa en la redacció d'un estudi per millorar la connectivitat per carretera del Pallars amb Lleida i amb l'àrea metropolitana de Barcelona a partir de les diferents alternatives possibles.
El treball analitza i avalua les diferents actuacions que caldria dur a terme en els diferents itineraris amb l'objectiu de poder prioritzar, amb el consens del territori, aquelles que en funció del seu cost comportin un major benefici social, en base a la disponibilitat pressupostària", segons ha explicat el director general d'Infraestructures de Mobilitat, Xavier Flores. Una de les actuacions que beneficiaria els diferents itineraris seria la construcció de la variant de Tremp.
Pel que fa a la modernització del port de Comiols, reivindicada tant pel Pallars Jussà com pel Sobirà com a millor connexió amb Barcelona, Territori ha dit que es treballa amb una opció que passaria per condicionar el traçat actual tot creuant el coll amb un fals túnel, i que comportaria una inversió de 182 milions d'euros; lluny dels 300 milions que suposaria construir un gran túnel, l'altra alternativa possible. La voluntat del Govern passa per poder enllestir l'estudi durant aquest any per tal de definir l'agenda d'actuacions més prioritàries a dur a terme i començar-les a implementar.
Un cop finalitzat, l'estudi haurà de permetre prioritzar. Tot i això, el fet que s'acabi prioritzant unes o altres actuacions "no vol dir que se'n descartin altres sinó que es puguin deixar per més endavant", segons Flores, ja que "estem en un moment en què els recursos públics són escassos i, per això, amb aquesta priorització busquem obtenir des del primer moment el màxim benefici".
Per posar un exemple, Flores ha explicat que per anar dels Pallars a Barcelona existeixen fins a sis itineraris possibles per carretera. Es pot passar per Àger, pel Doll, per Artesa de Segre o Ponts. Actualment, el traçat per creuar el coll de Comiols és de 29,4 quilòmetres, mentre amb l'opció del gran túnel passaria a ser de 25,3 quilòmetres i amb la segona opció, de 27,8 quilòmetres. "Actuar a Comiols és necessari però el túnel potser no és la gran solució perquè l'orografia no ajuda", ha sentenciat Xavier Flores.